BMW lei Oracle

Den ene partneren i BMW Oracle Racing Team revurderer sin posisjon etter omdømmesvikt rundt America´s Cup etter rettstvister i New York og utsettelser i Valencia

Publisert

De juridiske prosessene som har dominert America's Cup rammer også sponsorene som nå føler samarbeidet med aktørene som en belastning. Det er derfor lite trolig at BMW kommer til å forlenge samarbeidet med Larry Ellions Oracle. Ralf Hussmann, BMWs sports marketing general manager, sier nå at det er help åpent om bilfabrikken vil fortsette partnerskapet med Oracle etter at de 33. seilaser om America's Cup er avsluttet. Rettstvistene rundt regelfortolkninger og stadige utsettelser som gjør det umulig å planlegge sponsoraktiviteter  har gjort at aktørene ikke lenger er like attraktive som samarbeidspartnere. - Etter denne katastrofale regattaen vil vi vurdere meget grundig mulighetene for stabile og forutsigbare forhold i fremtiden før vi forplikter oss i et videre samarbeide, sier han. - Vi vil gjerne se en America' Cup som i 2007. Det vil i det minste gi oss en stabil platform å arbeide ut fra. Ellers kommer vi neppe til å fortsette, sier Hussmann.

Uten utforderserien Louis Vuitton Cup, og med bare maksimum tre seilaser blir America's Cup vesentlig mindre attraktiv både for potensielle sponsorer og TV selskaper. - Det må være skikkelig TV dekning slik at folk ønsker å følge seilasene, sier Hussmann som beklager at både pubikum og media svikter en regatta man aldri vet om blilr noe av, og når den blir, utsettes til stadighet.

BMW startet samarbeidet med Oracle i 2002. Hussmann sier at de var svært fornøyde med regattaen i 2007 da Alinghi forsvarte America's Cup etter at 11 utfordrere hadde kjempet seg gjennom Louis Vuitton Cup til stor interesse fra publikum og media. Han forteller at BMW tenkte nøye gjennom situasjonen før de hang seg på Oracle for nok en kampanje. - Selv om vi var lite glade for de mange rettssakene, mente vi det var viktig å bidra til å redde America's Cup for fremtiden. Men vi sa vi ikke ville støtte laget i retten. Det hadde ikke vi noe med og var BMW Oracle Racing team egen beslutning sammen med Golden Gate Yacht Club.

- America's Cup vil trolig overleve denne gangen, men dersom kranglingen fortsetter, er pokalens fremtid meget uviss, sier Hussmann som understreket at bilmerkets bidrag til BMW Oracle Racing Team denne gangen var forholdsvis beskjedent. - Når alt kommer til alt er dette en øvelse i sports marketing og den må gi en avkastning som står i forhold til investeringen, avslutter Ralf Hussmann.