Varmeutaget i salongen er slik som den hadde orginalt.
Varmeutaget i salongen er slik som den hadde orginalt.
Varmeapparatet er montert i en Twostar 36 fra 1986.
Varmeapparatet er montert i en Twostar 36 fra 1986.
Baksiden av el panelet er kun noen hull.
Baksiden av el panelet er kun noen hull.
Det er enkelt å gjøre service på varmeren.
Det er enkelt å gjøre service på varmeren.
Overgangen til utgangen.
Overgangen til utgangen.
Skjøten mellom eksosslangen.
Skjøten mellom eksosslangen.
Varmeren har fått plass bak skottet ved vasken. Den nye løsningen har frigjort mye plass.
Varmeren har fått plass bak skottet ved vasken. Den nye løsningen har frigjort mye plass.
Den gamle varmeren hang på skottet bak do. Eksosen gikk til en pipe i cockpiten som kunne være vond å komme borti. Jeg måtte også huske på å fjerne lokket før bruk. Varmeren gikk på parafin, og tanken stod under varmeren.
Den gamle varmeren hang på skottet bak do. Eksosen gikk til en pipe i cockpiten som kunne være vond å komme borti. Jeg måtte også huske på å fjerne lokket før bruk. Varmeren gikk på parafin, og tanken stod under varmeren.
Eksosen går  under dekk til hekken. Standard røret var for kort og måtte skjøtes. Her i akterkabunen blir luften trykket inn, og blåst ut varm i salongen.
Eksosen går under dekk til hekken. Standard røret var for kort og måtte skjøtes. Her i akterkabunen blir luften trykket inn, og blåst ut varm i salongen.
Eksosen kommer ut av et lite rør på hekken.
Eksosen kommer ut av et lite rør på hekken.
Det nye kontrollpanelet til Eberspächer er meget flott. En bra funksjon er at du nå får en feilmeldingkode på panelet om det skulle være noen feil. Med det nye digitale panelet blir også varmen jevnere.
Det nye kontrollpanelet til Eberspächer er meget flott. En bra funksjon er at du nå får en feilmeldingkode på panelet om det skulle være noen feil. Med det nye digitale panelet blir også varmen jevnere.

Bedre komfort med varme

Varmeapparatet har helt sikkert gitt meg mest glede av det nye utstyret så langt.

Publisert Sist oppdatert

I vinter har min gamle Twostar 36 fra 1986 fått nytt elektrisk annlegg. Jobben vil bli en serie på åtte deler på seilas.no.

Det har blitt et omfatende opplegg i båten, og Isbåter har brukt mange timer om bord. Stoffet har jeg valgt å dele inn i ni deler, inkludert denne, hvor det vil bli publisert en ny sak hver lørdag i tiden fremover. Dette er sakene som kommer:

Bildet over: Eberspächer D2 tar liten plass og er blitt plassert under septiktanken på badet.
Bildet over: Eberspächer D2 tar liten plass og er blitt plassert under septiktanken på badet.
Eksosen går under dekk til hekken. Standard røret var for kort og måtte skjøtes. Her i akterkabunen blir luften trykket inn, og blåst ut varm i salongen.
Eksosen går under dekk til hekken. Standard røret var for kort og måtte skjøtes. Her i akterkabunen blir luften trykket inn, og blåst ut varm i salongen.
Overgangen til utgangen mot hekken.
Overgangen til utgangen mot hekken.

Kastet det gamle

I båten satt en gammelt Ardic-varmeapparat fra Volvo Penta når jeg kjøpte båten. Den forrige eieren hadde ikke brukt denne på mange år, og varmeren så temmelig forkommen ut. Den tok også mye plass på badet, så jeg kastet den raskt ut. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe varmeapparat med det første. Min erfaring fra tidligere båter er at disse sjeldent virker, så jeg har egentlig aldri opplevd gleden med slikt utstyr i egen båt.

Palli anbefalte det varmeapparat han mener er det beste, Safire. Denne er har en trinnløs justering av varme som skal gi jevn varme. Den er også særdeles solid bygget.

Billigste løsning

Men jeg fikk viljen min, og valgte en Eberspächer D2. Denne er svært kompakt, og har også en hyggelig pris. Effekten er på bare 2000 watt, men båten min har sandwichskrog, og er derfor godt isolert. Volumet under dekk er også ganske lite for å være en 36-foter. Hadde jeg hatt planer om vinterseiling, ville jeg nok gått for en kraftigere modell. Det nye betjeningspanelet til Eberspächer likte jeg godt. Det fungerer også som et godt termometer om bord. Jeg kjenner også flere som har skrudd mye Eberspächer og jeg kan dermed lettere få hjelp om systemet ikke fungerer.

Vi fikk glede av varmeren allerede første overnatting. Om morgenen var det friske 13 grader i båten, men etter kort drift hadde vi behagelig 20 grader i salongen.

Varmeutaget i salongen er slik som den hadde orginalt.
Varmeutaget i salongen er slik som den hadde orginalt.
Skjøten mellom eksosslangen.
Skjøten mellom eksosslangen.
Det er enkelt å gjøre service på varmeren.
Det er enkelt å gjøre service på varmeren.
Det nye kontrollpanelet til Eberspächer er meget flott. En bra funksjon er at du nå får en feilmeldingkode på panelet om det skulle være noen feil. Med det nye digitale panelet blir også varmen jevnere.
Det nye kontrollpanelet til Eberspächer er meget flott. En bra funksjon er at du nå får en feilmeldingkode på panelet om det skulle være noen feil. Med det nye digitale panelet blir også varmen jevnere.
Eksosen kommer ut av et lite rør på hekken.
Eksosen kommer ut av et lite rør på hekken.

Fornuftig plassering

Jeg ville nok plassert varmeapparatet der det gamle stod, men Palli fant en bedre plass under septikktanken hvor den vil bli ute av syne. Han brukte heller ikke pipen til min gamle varmer. Den kom opp på siden av brodekket i cockpiten, men fare for at noen kunne brenne seg. Den hadde også et lokk som måtte skrues av før bruk. Nå er avtrekket plassert ut fra hekken. Palli måtte forlenge eksosledningen, noe han gjorde ved å sette på et nytt rør.

Drivstoffet til varmeren blir hentet fra dieselfilteret i motorrommet, hvor det går en tynn plastslage til varmeren.

Eberspächer D2 koster litt under 10 000,-. Palli brukte ca 8 timer på å Installere varmer med strømkrets og sikringboks. Apparatet drar over 10 amp i starten, og går den på på ca 1 amp når temperaturen er riktig.

Betjeningen har kun fire knapper. En for varme, en for kun vifte, og to for temperatur opp, eller ned.

OPPGRADERING: Utstyret ble montert i en sliten TwoStar 36 fra 1986.
OPPGRADERING: Utstyret ble montert i en sliten TwoStar 36 fra 1986.