Kabler har god dimesnsjon for å hindre spenningsfall.
En skillerele deler forbruksbanken fra startbatteriet. Her er det også en hovedsikring på 100 amp.
Palli Gardarsson i sving med montering av nytt utstyr.
Nye batterier på plass. Jeg valgte enkleste sort. Med to forbruksbatterier på 93 Ah får jeg tilsammen 186 Ah.

Mer lading ut fra motoren

Nytt el-system på gammel seilbåt, del 2

Publisert Sist oppdatert

Dynamo, styring av lading og batterier har jeg valgt en billig løsning. Her er det ingen fancy løsninger. Jeg vil gjerne ha avanserte Litiumbatterier slik jeg testet i fjor sommer, men jeg føler at teknologien er fremdeles for ung. Vi har testet slike batterier, både i båt i sommer og på testbenk i vinter. Testingen er ikke over, så jeg vil ikke trekke en bastant konklusjon enda.

Ny dynamo i fjor Noen uker etter at båten kom på vannet i fjor, røk dynamoen. Jeg kjøpte da en ny fra Iskra med 70 amp effekt, noe som gir nesten dobbelt lading av dynamoen som var orginal. Denne effekten er tilsvarende effekt fra en ny Yanmar-motor, mens Volvo Penta nå har en 110 amp dynamo. Dynamoen bestilte jeg på internett og betalte rett under 2000 kroner.

BILLIG: Iskra dynamo på 70 Amp ble kjøpt for under 2000 kroner.
Kabler har god dimesnsjon for å hindre spenningsfall.

Stygge kabler

I vinter startet vi med å bytte ledningene fra motoren til batteriene, og fra batteriene til strømpanelet. Vi satte inn et skillerelé mellom dynamo og batteriene. Palli anbefalte å bruke en diode, men det ville kreve en ny dynamo. Dynamoen jeg har kjøpte jeg i fjor og er en Iskra på 70 amp. Den mangler elektronikken som trengs for å bruke en skillediode. Ledningene mellom dynamo og batterier er fortinnete, og har et tverrsnitt på 35 kvadrat mm. Orginalt var tverrsnittet 10 kvadrat mm på minus og 16 på pluss. Med godt dimensjonerte ledninger vil det ikke være noe spenningsfall. Ledningene er også dimessjonert for en graftigere dynamo, om jeg en gang skal bytte motor..

Jeg har valgt en enkel løsning på dette område, og har spart peneger. En laderegulator ville gjort at jeg fikk riktigere spenning på strømmen fra dynamoen, noe som hadde gjort ladingen mer effektiv. De beste systemene har temperaturmåler både på batteri og dynamo fordi riktig spenning står i forhold til temperaturen. Avkjøling av dynamoen ville også gi mer effekt. Palli anbefalte meg å sette en vifte som blåste frisk luft direkte inn på den.

Nye batterier på plass. Jeg valgte enkleste sort. Med to forbruksbatterier på 93 Ah får jeg tilsammen 186 Ah.
En skillerele deler forbruksbanken fra startbatteriet. Her er det også en hovedsikring på 100 amp.

Billigere batterier

Palli Gardarsson i sving med montering av nytt utstyr.

Jeg har kjøpt to 93 Ah batterier til forbruk på Biltema. Selv om disse batteriene ikke tåler så høy utlading, har de til sammen mer enn nok kapasitet for mitt bruk. Biltema-batteriene koster litt under 1000-lappen per stk. Hadde jeg kjøpt AGM-batterier ville en laderegulator være en viktig løsning. AGM-batterier er mer kravstore på ladespenning enn billige blybatterier. Mange får derfor også ødelagt sine kostbare AGM-batterier fordi ladespenningen ikke er korrekt.

Philippi har kommet med et nytt spennende produkt som gjør hele jobben mellom alle strømkildene, og styrer spenningen slik at den alltid er optimal.

Kostbar løsning

Skulle jeg valgt på øverste hylle, ville jeg kanskje valgt dynamo og laderegulator fra Balmar. Dette amerikanske utstyret er laget for maritimt bruk, og står i US Coast Guard sbåter. Dette er nok en løsning jeg ville vurdert om jeg skulle på langtur. Det er Palli Gardarsson i Isbåter som har hjulpet meg med elektronikken i min Twostar 36 som også har agenturet for disse dynamoene.

OPPGRADERING: Utstyret er montert i en TwoStar 36 fra 1986.