Slangene var gamle, men med ny pumpe kom en borti akslingen som lagde hull i slangen. Vannlekasjen kan ha vært en årsak til at motoren stoppet.
Manuell lensepumpe i cockpiten.
De nye pumpene er montert i en Twostar 36 fra 1986.
Det er muligheter å dusje på badet også, men ståhøyden er ikke så bra, og man må gjemme unna ting som kan bli vått.
Nå er det et hull i byssa der saltvannskranen var.
Båten har badeplattform og dusj på hekken. Det var en av grunnene til at jeg falt for båten.
Båten har en varmtvannsbreder. Jeg får varmtvann etter en liten runde med motoren. Med tiden regner jeg med å bytte denne til en elektrisk, slik at jeg får varmtvann også med landstrøm.
Trykkvansspumpa er plassert bak motoren, under batteriene. Den er ikke lett å komme til.
Både fesrk og saltvann med el-pumpe. Saltvannskranen var rustet fast, og måtte sages bort. Ny ble kjøpt inn fra Biltema, men passet ikke inn.
Ny lensepumpe er montert over dørken, under kjøleboksen.

Nye effektive pumper

Med dusj på hekken og på badet er det viktig med trykkvann.

Publisert Sist oppdatert

Bildet over: Trykkvannspumpa har fungert siden båten var ny, men i fjor tok den kvelden. Ny ble kjøpt inn fra Biltema.

I vinter har min gamle Twostar 36 fra 1986 fått nytt elektrisk annlegg. Jobben vil bli en serie på åtte deler på seilas.no.

Det har blitt et omfatende opplegg i båten, og Isbåter har brukt mange timer om bord. Stoffet har jeg valgt å dele inn i ni deler, inkludert denne, hvor det vil bli publisert en ny sak hver lørdag i tiden fremover. Dette er sakene som kommer:

En fotpumpe fungerer utmerket i byssa eller på badet for vannpussen. Jeg syns det er meget irriterende å måtte skru på en bryter som gir mye støy bare for å pusse tennene, men med dusj er trykkvann løsningen. Min båt fra 80-tallet hadde også trykkvann orginalt fordi det ikke var plass til pumpen i byssa.

Jeg har fått installert både ny lensepumpe, og ny pumpe for ferskvanne. Ferskvannspumpen døde på slutten av fjor årets sommer, og den elektriske lensepumpen har ikke fungert så lenge jeg har eiet båten.

BYTTE: Gammel og ny ferskvannslensepumpe.
Både fersk og saltvann med el-pumpe. Saltvannskranen var rustet fast, og måtte sages bort. Ny ble kjøpt inn fra Biltema, men passet ikke inn.
Trykkvansspumpa er plassert bak motoren, under batteriene. Den er ikke lett å komme til.

Dårlig montering

Den gamle lensepumpen var montert ned i kjølsvinet. Ledningene så svært ille ut, og her forsvant nok en del av strømmen ut av batteriene. Den nye pumpen er montert over dørken, med en slange ned til kjølsvinet. Pumpen er en WHALE GULPER til ca 2000 kroner. Nå som jeg nesten har klart å gjøre båten tett, håper jeg at den ikke vil bli brukt så mye.

Båten har en varmtvannsbreder. Jeg får varmtvann etter en liten runde med motoren. Med tiden regner jeg med å bytte denne til en elektrisk, slik at jeg får varmtvann også med landstrøm.
Båten har badeplattform og dusj på hekken. Det var en av grunnene til at jeg falt for båten.

Billig og bra ferskvannspumpe

Ferskvannspumpen til Biltema mener Palli var god nok. Den ble plassert på samme sted som den gamle, rett bak motoren i motorrommet. Pumpen koster 600 kroner. Den går mye stillere enn den jeg hadde. Pumpen klarer også å holde på trykket, slik at jeg ikke trenger å sette den på hver gang jeg skal bruke den. Den fungerer som en akkumulatortank. Det gjør at systemet har nok trykk til at jeg kan få litt vann i gasset for tannpussen, uten å måtte skru på bryteren. Pumpen tåler også å kjøre uten vann, uten å ta skade.

Dessverre lå en vannslange fra fersvannspumpen for nær akslingen, slik at det ble et lite hull. Da oppstod det en lekasje i motorrommet, og etter at lekasjen ble oppdaget sluttet motoren å virke.

Saltvann

Båten har også et saltvannsystem, også dette med elpumpe. Faktisk hadde den også kran for saltvann på hekken, noe jeg ikke helt ser grunnen til. Jeg kjøpte en håndpumpe på Biltema for saltvann, men den er for stor for å få plass i byssa. Det finnes en tynnere løsning fra Whale som nok vil passe, men så langt er den ikke kjøpt inn. Denne pumpen koster 600 kroner.

Manuell lensepumpe i cockpiten.
Ny elektrisk lensepumpe er montert over dørken, under kjøleboksen.

Manuelle lensepumper

Båten har en meget effektiv lensepumpe i cockpiten. Den ble brukt flittig i fjor da båten lakk som en sil fra forskjellige steder. Det var også montert en manuell pumpe bak i akterlugaren. Denne har jeg tatt vekk, men har planer om å lage en løsning med løse slanger og et system som gjør at jeg kan spenne den fast i salongen i tilfelle båten skulle ta inn mengder med vann.

OPPGRADERING: De nye pumpene er montert i en Twostar 36 fra 1986.