Båt ikke lenger forutsetning for stopover

Det har vært hevdet at Oslos sjanse til å få Volvo Ocean Race henger sammen med en norsk båt på startstreken i 2011. Det er ikke tilfelle, sier Knut Frostad i et intervju nylig.

Publisert

Da Glenn Bourke var sjefen for Volvo Ocean Race var det vanlig å knytte anløpene i regattaen til deltakelse fra samme by eller land. - Dette er ikke lenger tilfelle, sier Knut Frostad. - Da jeg seilte Whitbread for første gang i 1993 og 1997 var det aldri noen diskusjon som gikk ut på at dersom en nasjon hadde en båt i regattaen, så ville man automatisk få en stopover. Jeg tror det var best slik, sier Frostad. - Regattaen forutsetter at anløpene er lagt opp i forhold til den optimale ruten og ikke der hvor båtene kommer fra. Hvis du knytter havnene til nasjonaliteten til deltakerne blir for det første ruten annonsert altfor sent. Dernest blir det for liten forutsigbarhet til ruten i fremtiden. Det er heller ikke noen automatikk i at den ideelle ruten og båtenes deltakerland er identiske.

Dermed øker sjansene for Oslo som finalehavn i 2012. Vi kryssere fingrene.