Delaminert baugpanel erstattes

Ericsson 3 ligger nå på land i Keelung på Taiwan mens man venter på ny baugpanel fra Italia,

Publisert

Ericsson 3 ble igår løftet ut av vannet i Keelung, Taiwan for at teknikerne kunne få inspisert og påbegynt reparasjon av den skadde baugseksjonen. Båten kom tirsdag til havn etter at mannskapet hadde oppdaget alvorlig lekkasje i baugseksjonen etter slag i seks meter høye bølger. Både inner- og ytterlag i karbon er delaminert og må erstattes av et nytt panel.

Ericsson Racing Teams Richard Brisius sier at man ennå ikke er sikker påden egentlige årsaken til skaden og at man ikke vil bruke tid på å spekulere omkring dette nå. - Vi er imidlertid sikre på at skaden vil la seg reparere og planlegger å få bygget en ny del i Italia som vil bli satt på plass enten her i Taiwan eller i Kina, sier han.

Det skadde området befinner seg på babord baug, ca 20 cm fra båtens midtlinje. Det delaminerte arealet er mellom tre og fire meter langt og på det meste en og en halv meter bredt. Lansmannskapet har også tatt tester på andre områder for å se om det er ytterligere tegn på delaminering.

Et erstatningspanel er planlagt produsert i Italia for å bli fløyet til båten. Båtbyggerne Killian Bushe og Martin Klug vil sende Nomex kjernemateriale som er det samme som båten er bygd av fra verftet i Kista til en fabrikk i Italia. Delen skal være klar i løpet av neste uke,

- Når båten først er klar og panelet er på plass er det enkelt å støpe det inn i skutesiden, sier Juan Kouyoumdjian, designeren av Ericsson Racing Teams to båter.

Det er imidlertid ikke klart hvor reparasjonen skal finne sted, og Ericsson Racing Team vurderer nå om reparasjonen skal foretas i Taiwan, om båten skal skipes til Qingdao, der neste etappe skal starte, eller om man skal foreta midlertidig reparasjoner for så å seile båten til Kina på egen kjøl. - Vi samler nå relevant informasjon, sier Brisius som nå vurderer hvordan man best kan gå frem.

Ericsson 3 lå på en klar 2. plass på etappen da mannskapet oppdaget lekkasjen i skroget og kun snarrådig opptreden fra skipper og mannskap hindret båten fra å synke.

Også Telefonica Black og Delta Lloyd har fått tilsvarende skader. Førstnevnte ligger i bavn på Filippinene, mens Delta Lloyd ligger sammen med E3 i Keelung.