SEILMAGASINET NUMMER 2/2017

Digital-utgaven er ute nå
Årets andre utgave av SEILmagasinet kom fra trykkeriet i dag. Samtidig er sakene fra magasinet tilgjengelig digitalt. Abonnenter kan lese dem nå.
Spekket med mye innehold foreligger nå en ny utgave av SEILmagasinet. Det er snart sesongstart, og rett rundt døren er den store båtutstillingen Sjøen for alle. Slikt får båtfolket til å våkne og bli inspirert. Det kan du også bli av innholdet i det nye SEILmagasinet:




Du finner alle artiklene i magasinarkivet
Du finner også magasinet i Appstore og Google Play. Kollega Jørn Finsrud i Båtliv har lagd en oppskrift på hvordan du finner magasinarkivet der.
Ikke abonnent? Vel, du kan tegne abonnement i ulike varianter for å få tilgang til alle artiklene.
Dette er innholdet
Noen båter har potensiale til å plane – andre har det ikke. Denne forskjellen i egenskaper har ledet frem til den nye klassen Fast 40+.
AIS gjør det mulig å se og bli sett på sjøen. Teknologien får stadig nye bruksområder og blir derfor en viktigere del av båtens utstyr.
Polen er ikke det første landet du tenker på når det kommer til båtcharter og båtopplevelser. Men om du vil oppleve noe helt annerledes, kan det være et alternativ.
En gjeng ungdommer seilte i en helt vanlig First 31.7 og de er kommet tilbake med en rapport som konkluderer med at du slett ikke trenger å være en modig mann med stort skjegg og aluminiumbåt for å seile dit. Men tøft var det til tider.
[Artikkelen fortsetter under bildet]
Hvorfor skal man egentlig bo på land når man kan bo i en båt? Charlotte Brattberg har stilt seg spørsmålet og forteller hvordan livet som båtboer er.
Strømmen av nytt båtutstyr har ikke avtatt og tekniske hjelpemidler utgjør en stadig større andel. Vi har sett på de viktigste nyhetene og de mest fremtredende trendene.
Mistral 33 er en klassisk båt som så dagens lys i regi av Bengt Hallberg – og den ble skapt før Christph Rassy overtok verftet.
[Artikkelen fortsetter under bildet]
Å få reparert og dekket skaden etter én grunnstøting kan være kurant. Langt vanskeligere kan det bli når båten grunnstøter en gang til.
Hallberg-Rassy følger dagens trender
Hallberg-Rassy-verftet er et verft som er kjent for kun å foreta forsiktige kursendringer i sin modellutvikling, men Hallberg-Rassy 44 representerer noe helt nytt fra det tradisjonsrike verftet.
Mange produsenter – ikke minst på 1970- og 1980-tallet – valgte å skru pleksiglass-ruter over lysåpningene i hyttesidene. Nå, 30–40 år etter er de en kilde til lekkasjer og irritasjon. Vi har funnet frem til noen metoder som kan løse problemet.
Å smøre bunnstoff på båten er ikke akkurat vårens morsomste oppgave, og mange vil bli glad om de kan slippe unna med å gjøre det annet hvert å. Det tenkte Jotun da de lanserte Jotun Supreme. Vi har prøvd bunnstoffet i to år – og det ser ut til å leve opp til intensjonene.
[Artikkelen fortsetter under bildet]
Kongelig Norsk Seilforening er Norges mest toneangivende seilforening, og når foreningen nå har fått en ny leder med mange meninger og synspunkter, kan det være grunn til å lese hva han har å si.
Ingen kan male blåfarger som kunstneren Irma Salo Jæger, sies det. Hun er for tiden aktuell med en stor utstilling på Henie Onstad Kunstsenter i Bærum. Maleriene hennes er abstrakte og inspirert av havet.
Vet du hva som skjer i America’s Cup?
At to og to båter seiler mot hverandre er i utgangspunktet enkelt, men programmet, utslagningssystemet og hva slags båter aktørene i America’s Cup kan benytte, er etter hvert blitt så infløkt at det er vanskelig for en legmann å følge med. I denne utgaven får du en oppklarende guide som fører frem til den store finalen i midten av juni.
[Artikkelen fortsetter under bildet]
Rigo de Nijs heter mannen som skal føre norsk seilsport frem til medaljer i OL i 2020. Hvordan han skal klare det og hvilke tanker han har, kan du lese om i nyeste utgave av SEILmagasinet.
SeilNorges viktigste møte finner sted 25. mars
Seiltinget arrangeres på Lillestrøm 25. og 26. mars – og det er der kursen for fremtiden stakes ut.
30–40 klassiske 8-metere er ventet til Hankø når VM foregår på der i sommer. Der deltar kong Harald med «Sira» – og mange kommer for å hylle den 80-års jubilerende seileren.
Helt siden Bundefjorden Seilforening ble stiftet rett før 2. verdenskrig, har medlemmene kjempet for et sted å være. Nå er de nærmere målet enn noensinne.