Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

TEST: Pulskompresjonsradarer

MONTERT: Vi monterte alle radarantennene på en stolpe som vi så monterte i masten.
MONTERT: Vi monterte alle radarantennene på en stolpe som vi så monterte i masten.

Doppler-kvartetten

Moderne radarinstrumentene skiller objekter i fart takket være dopplerteknologien. Vi installerte fire radarer av den nye typen i masten på en seilbåt og testet dem både i havn og ute på havet.

Publisert

Tidligere har man hatt en oppfatning om at en radar er vanskelig å bruke, dyr å kjøpe og vrien å installere, og derfor har mange ment at en radar bare er for yrkestrafikken. I tillegg har kartplotteren og AIS (Automatisk Identifikasjons System) vært mye enklere å forstå og håndtere, og det har gjort at interessen for en radar i fritidsbåter har vært mindre. Men de som har lært seg å bruke radaren, sier at det er det siste navigasjonshjelpemiddelet de ville unnvære om de fikk valget.

Radarens store fortrinn er at den tegner opp omgivelsene for deg både i mørke og i tåke, både faste installasjoner, men også andre sjøfarende uavhengig av om de fører lanterner eller ikke. Man kan også se regnbyger, fuglesvermer, isflak og store bølger. Den nye dopplerteknologien gir mer detaljrikdom og mer informasjon enn det gamle systemet.

Dopplereffekten som benyttes i de nye radarene bygger på at frekvensen endrer seg når objektet som reflekterer radarsignalene beveger seg i forhold til omgivelsene. Man kan sammenligne det med lyden av en bil som kommer mot deg og kjører forbi.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her