Dramatisk for svensk trimaran

En Sea Cart brant opp under Gotland Runt og mannskapet overlevde å restene av båten i seks timer. Dag Skarsgård seilte i samme klasse og forteller her historien.

Publisert

Det store bildet: SeaCarten «Flying Camilla» under Færderseilasen i år.

Det var hele syv Sea Carter på startstreken under årets Gotland Runt, men bare fire kom i mål. –Det var tøft og kaldt med mye kryss, forteller Dag Skarsgård som seilte på «Flying Camilla» sammen med Claus Landmark og to svensker.

Kjente lukta

Mannskapet på «Flying Camilla» kjente brannlukten mens de seilte øst for Gotland  på mandag ettermiddag, men så ingen brennende båt og fikk ikke forklaringen før de var i mål på onsdag etter 60 timers seiling.

   

Ukjent brannårsak

Brannen begynte i senterskroget på trimaranenen «UBS Racing Team» i følge Skarsgård. Sannsynligvis i det elektriske anlegget. Brannen var nærmest eksplosjonsartet. Båten er bygget i kullfiber og epoxy med skumkjerne som tydeligvis brenner svært godt. Mannskapet fikk ikke tid til å ta frem redningsflåten, men måte hoppe i havet. Der lå de å så båten brenne opp, men heldigvis slukket brannen før den spredde seg til sideskrogene. Av sideskrogene klarte mannskapet å lage en flåte.

Ble ikke prioriter

Mannskapet fikk meldt om hendelsen på mobiltelefon, men den svenske redningssentralen prioriterte ikke hendelsen, så mannskapet på fem lå å drev på brannrestene i seks timer.

Som i en vaskemaskin

Seilasen var Skarsgård første gang i en Sea Cart. Det ble svært mye kryss, og meget vått. – Som  sitte i en vaskemaskin i 60 timer forteller Dag Skargård til Seilas. Banen er 465 nautiske mil, men Skarsgård regner med at de seilte over 550 nautiske mil til sammen. Nøyaktig vet han ikke fordi strømmen tok slutt under veis.

Venter på båt

Dag Skarsgård har bestilt Landmark 43. Han får byggenummer 4. Bygge nummer tre blir i sommer levert til Sverige. Skarsgård regner med å få sin båt i høst.