LENGE LEVE: Ingen grunn til å fjerne den gode, gamle forbrenningsmotoren til fordel for ny, dyr teknologi. I hvert fall ikke på mange år. Den gamle sliteren kan være en «vinner», selv i det grønne skiftet.
Den gamle båtmotoren
er ikke miljøverstingen
Lenge leve forbrenningsmotoren. Den er langt fra den verste miljøsynderen, vel og merke om den står i en fritidsbåt som brukes 40-50 timer i sesongen, akkurat slik de fleste av de klassiske bobåtene i Norge gjør – og tilføres fornybart drivstoff.
Det er et faktum at den
klassiske innenbordsmotoren, den som suger fossilt brennstoff og fortsatt
brummer i brorparten av bobåtene i den norske båtparken, går mot en sikker
undergang i en verden som blir grønnere og grønnere. Fortvil likevel ikke,
dette er langt inn i fremtiden. Den konvensjonelle forbrenningsmotoren vil i
mange år fortsatt vil bli sett på som et egnet alternativ i fritidsbåter som
tross alt ikke har mange driftstimene i løpet av en sesong. Men det er noen
forutsetninger.
500 siders rapport
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER