E3 søker nødhavn

Skipperen på Ericsson 3, Magnus Olsson tok idag morges den tunge beslutningen å søke nødhavn på Taiwan etter å ha oppdaget skader i baugen. E3 lå da på 2. plass på etappen. Oppdatert med kommentar fra Aksel Magdahl.

Publisert

Ericsson 3, er nå på vei til Taiwan etter at mannskapet oppdaget sprekker på abord side av baugseksjonen ved 0015 tiden GMT idag . Hele mannskapet på 11 er imidlertid trygge og uskadde. Skadene som er lokalisert til rett i forkant av det vantette skottet forårsaket lekkasje, men denne skal nå være stoppet. Aksel Magdahl rapporterer at man er i kontinuerlig kontakt med Volvo Ocean Race kontrollsenter utenfor Southampton og med Ericssons eget team management.

Holdt på å synke

- Vannet kom raskt inn så vi måtte vende for å seile med vinden og starte pumpene for å få vannet ut slik at vi kunne foreta en midlertidig reparasjon, rapporterte Aksel Magdahl. - Dette er dessverre slutten på etappen for vår del, og vi setter nå kursen for Taiwan. Situasjonen er under kontroll. Vi ble kvitt vannet raskt og vi stamper ikke lenger i sjøen så vi håper båten holder til vi kommer til land, sa han. Deler av motorkassen er nå festet til det skadde skroget med Sikaflex

Båten befinner seg nå ca 34 nm nord for Taiwan. - Dette er et brutalt sjokk for laget som lå på 2. plass på etappen, men akkurat nå er mannskapets sikkerhet det viktigste, sa Richard Brisius, Ericsson Racing Team daglige leder. - Seilerne har gjort en utrolig jobb ved å holde seg blant de tre beste under disse vanskelig forholdene. Nå må vi feste blikket på en ny utfordring, nemlig å få E3 tilbake i regattstand, sa han.

 

Ben Wright fra Ericsson Racing Team's landbaserte mannskap som har vært stand by helt siden starten på denne etappen i tilfelle uhell, er nå på plass i Taiwan for å forberede båtens ankomst som er ventet til midt på dagen idag. Et team med båtbyggere er også på vei til Taiwan og vil begynne arebdiet med å reparare båten så snart den er ute av vannet i ettermiddag.

 

Vet ikke omfanget

- Det er umulig å si noe om omfanget av skaden, ettersom mannskapet ikke kan inspisere skroget fra utsiden, sier Brisius. - Alle sikkerhetsforanstaltninger er imidlertid foretatt, inkludert å be regattakontoret sørge for et fartøy som kan eskortere båten til havn. Vi vurderer nå situasjonen grundig, men vil ikke spekulere før vi har mer informasjon, sier han. 

 

Også Juan Kouyoumdjian, båtens designer, og et ingeniørteam har også vært stand by siden uhellet ble rapportert tidlig i natt. - Vi har vært i nær kontakt med båten de siste timene og fokuserer nå på å få båten til en trygg havn der vi kan starte arbedet med å reparere den, sier han.

Tøffere enn i helgen

Igjen var forholdene på havet temmelig røffe med vind opp mot 40 knop og rotete sjø med bølger i syv meters høyde

- Det er ikke vinden som er det verste, det er bølgene, sa skipperen på Telefonica Blue, Bouwe Bekking sok mente forholdene var værre nå enn under stormen i Taiwanstredet for to dager siden. - En bølge skylte bort satelittantennen bak i båten, slik at vi ikke lenger kan ringe fra båten eller hente værinformasjon. Rormannen blir stadig slått ut av posisjonen ved rattet og vi har alle doble sikkerhetsseler, sier han.

- På mindre enn 40 minutter har vi skiftet fra Code0 til tre rev i storseilet og stormfokk i kald vind som blåser mer enn 40 knop. Det er en surrealistisk opplevelse, sa mediemannen på E4 Guy Salter.

Telefonica Blue fortsetter å lede foran Ericsson 4 som nå har overtatt 2. plassen fra E3, med 78 nm i henhold til rapporten kl 04:00 GMT. Den som imidlertid har imponert mest er PUMA racing team. «Il Mostro» ligger nå bare 15 nm bak Ericsson 4, men ligger til lo for Torben Grael og mannskapet på E4.

Delta Lloyd og Green Dragon kjemper seg videre langs østkysten av Taiwan. Delta Lloyd ligger mer enn 50 nm direkte nord for Green Dragon og begge forberder seg nå på uværet som venter.

En ny utfordrende dag i Volvo Ocean Race, mens vi venter på nytt fra E3.