Ekstrem Volvo Ocean Race båt

De første bildene avslører den russiske båtens spesielle linjer og kraftig knekk mellom fribord og bunnseksjon.

Publisert

Den Rob Humphrey konstruerte V70 båten ble sjøsatt fra Green Marines verft i Lymington i forrige uke. Båten er ekstre. Den har fått den karakteristiske kneken mellom bunn og sideskrog som ABN Amro har. Det har alle konkurrentene også fått. På motorbåter kalles dette «hard chine». Det øker skrogstabiliteten på sør, og vannet slipper skroget raskere, noe som reduserer friksjonen.

Snodig baug

Det er baugseksjonen som gjør denne båten spesiell. Den har fått otvekster med harde kanter. Slike kanter har også en rekke Open 60 båter fått, men det russiske laget har gått mange hakk lengre. Meningen er å gi båten mer oppdrift i baugen uten å gjøre baugen fetere. Disse kantene vil også hindre sprut langs skrog og dekk, og vil gi båten løft.

Spennende Volvo Ocean Race

Tidligere var det Farr som dominerte Volvo Ocean Race. Denne kangen er det mange sterke lag med båter designet av forskjellige konstruktører. Det gjør dette Racet mer spennende enn på lenge. Den nye russiske båten, som kan bli en outsider i årets Volvo Ocean Race, som starter fra Alicante 11. oktober, ble n ylig sjøsatt fra Green Marines båtbyggeri ved Lymington. Etter å ha blitt buksert ned den trange elven og under en jernbanebro, uten rigg, ror og kjøl, ble båten fortøyd foran Royal Lymington Yacht Club før den skal taues til  Endeavour Quay i Gosport der den skal rigges og få på plass både kjøl og ror senere i denne uken. Dåpen finner sted i Portsmouth 16. juni ved Gunwharf Quay i Portsmouth.

Alle fotos; Mike Austen