EFFEKTIVT: Nye seildrevet til Oceanvolt har propellblader som kan justeres.

Oceanvolt gjør ladning enklere

Nytt seildrev med mer effektiv propell, gjør elmotor et mer aktuelt alternativ.

Publisert Sist oppdatert
PROPELL: Nå båten seiler står bladene rett, men minimal friksjon. Når båten lader, står bladene på skrå.

Oceanvolt lanserer et nytt drev med en propell hvor stigningen kan variere under Mets om to uker. Den finske produsenten hevder at løsningen gir mer effekt for motor, men aller viktigst, en ekstremt mye bedre ladning under seil. Produsenten hevder at en båt som seiler i tre timer i 6,5 knop, vil generere nok strøm til en timers gange for motor.

EFFEKT: Systemet starter å generere strøm alt under 4 knops fart, og effektkurven stiger bratt med høyere hastigheter.

.

METS: Løsningen fra Oceanvolt er nominert til Dame Award.

Effektiv ladning

Elmotor er fornuftig kombinasjon med seil, og kombinasjonen blir enda bedre om ladeeffekten øker når båten seiler. Systemet kan generere strøm fra hastigheter på rett under fire knop, men det er først over seks knop det blir skikkelig strømsanking. I 7 knops fart lades batteriene med 1 kW, mens det i 10 knop blir produsert nesten 3 kW.

Oceanvolt hevder at deres system er lagt mer effektivt enn Watt&Sea, som brukes av mange langturseilere. Mens Oceanvolt Variable picht saildrive kan samle nok energi for en times gange i løpet av tre timer på 6,5 knop, så vil Watt&Sea kreve 25 timer.

Lav fart

TEST: I mai var SEILmagasinet på tur fra Oslo til Son i en Arcona 410 Hybrid.

I løpet av en time med seiling i 6,5 knop, vil båten samle inn 3 kWh med strøm. Erfaring fra testkjøring med Arcona 410 Hybrid i mai viser at 3 kW ikke vil gi all verden med fart. Måling viser at vi hadde 5 knop med 4,3 kW, slik at med ett effektbruk på 3 kW, så vil farten ligge på rundt 4 knop på en lettdrevet båt på 40 fot.

Men systemet gir effektiv ladning. Tre timers seiling gir mer enn nok energi for å komme inn og ut av havn, og også nok strøm til forbruk.

Arcona 410 Hybrid vi testet har også en dieselgenerator som fjerner rekkeviddeangst. Sammen med en solid batteribank, så får man et system som vil bruke svært lite drivstoff, men nærmest ingen begrensninger. Dessverre er prisen for høy til at løsningen når massemarkedet.

I mai førte vi en Arcona 410 hybrid fra Oslo til Son, en distanse på 25 nm. Generatoren brukte kun 8,4 liter på distansen som tok 4,5 timer.

.