Fremtidens seilbåt er elektrisk

Mark Johnson er fremdeles entusiastisk til elektrisk fremdrift etter to sesonger med elmotor i sin Pogo 30.

Publisert Sist oppdatert

Mark Johnson er leder for utviklingen av Raymarines produkter. Han benyttet sin Pogo 30 med elmotor til å utforske fremtidens elektroniske løsninger. Han fikk båten i 2019 og valgte å utstyre den med et digert areal av solcellepaneler for å være mindre avhenging av landstrøm. Den første sommeren var han på en syv ukers seiltur, – fra Frankrike til England, og så tilbake. I 2020 ble det tre uker langs den franske vestkysten. Johnsons erfaringer er dokumentert i en PDF som er publisert på nett. Den inneholder interessante data.

Mange fordeler

– Elektrisk fremdrift har åpenbare fordeler; mindre støy og vibrasjoner, og ingen diesellukt, samt renere og bedre for miljøet. Fordelene er så mange at det er vanskelig å forstå at noen kan være skeptiske til elektrisk fremdrift, sier Johnson. Han innrømmer for øvrig at det kreves mer planlegging med en elmotor, og at båten må seiles på lengre strekker. Batterikapasiteten har en begrensning, og det er vanskelig å komme særlig mye lengre enn 25 nm på en lading. Johnson fikk oppleve elmotorens begrensing da han kjørte ut fra havna i Audierne og fikk 1,5 knops motstrøm og 15 knops motvind. Det gikk akkurat med den svake elektriske motoren som måtte presses til det ytterste.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS