Ericsson 4 i tet i samlet hovedfelt

Torben Graels Ericsson 3 har vært i teten mer eller mindre sammenhengende fra start, men det er lite som skiller de fem beste etter to og et halvt døgns seiling.

Publisert

Torben Grael og navigatør Jules Salter har seilt mesterlig taktisk og strategisk så langt i regattaen og har stadig ligget mellom fem og ti nautiske mil foran konkurrentene, mens rekkefølgen mellom de fire neste båtene har skiftet konstant. Her er også E3 med skipper Anders Lewander, navigatør Aksel Magdahl og rormann Eivind Melleby sterkt med i bildet og har det siste døgnet vekslet mellom 3. og 4. plass. Kampen i tet står i øyeblikket mellom E4 som har seks nm ned til Puma og Telefonica Black, navigatør Roger Nilson, mens E3 ligger åtte og Green Dragon ni nm bak. Det er med andre ord helt åpent, og tilsynelatende lite som skiller fartsmessig mellom båtene.

Den russiske båten Kosatka med vaktsjef Stig Westergaard og navigatør Wouter Verbraak ligger 31 nm bak teten, mens Bouwe Bekkings Telefinica Blue har fått opp farten siden havneoppholdet ved Gibraltar og tatt igjen ca 30 nm på konkurrentene. De ligger nå 69 nm bak og har ikke gitt opp håpet om et pallplassering i Cape Town.

Sett med norske øyne er det altså særlig grunn til å glede seg over Magdahl og Mellebys seiling. Dette er unge Magdahls ilddåp som navigatør og E3 har så langt i seilasen gjort få feil. Eivind Melleby som er en av verdens beste i OL klassen Star har tilført laget regattakompetanse på høyt nivå og er en av de viktige rormennene ombord.

Båtene er nå på vei inn i passatvindene som skal bringe dem til Ekvator og til det atlantiske stillebeltet. Værmeldingene så langt tyder ikke på uvanlige forhold, så frem til stillebeltet ser det først og fremst ut til å bli et spørsmål om bårfart. 

- Siden igår kveld har vi holdt oss tett til Puma, Telefónica Negro og Green Dragon. Ingen var tilsynelatende interessert å i slippe de andre før Green Dragons jibbet over mot syd igår ettermiddag, sier Aksel Magdahl. - Vi tar inge sjanser i det lette været da mulighetene for å tape er store og vi holder oss derfor rett bak Puma og Telefónica.

- På ett tidspunkt valgte vi å følge en mørk sky, noe som ga oss et par mil på Puma, men de paserte oss senere. Vi passerte også Telefónica Negro bare noen få båtlengder til lo, men da vi måtte jibbe senere fulgte de med og vi måtte gjennom et par jibber ekstra får å komme oss fri fra dem.

- Det er ingen tid til hvile for navigatørene ettersom vi nå må treffe noen grunnleggende valg for hvordan vi skal seile i nordatlanteren. Vi må for eksempel bestemme om vi skal vest for kanariøyene eller holde oss nærmere afrikakysten. Det kan i så fall bety at vi seiler mellom øyene, noe som kan by på interessante trykkmuligheter, men også vindskygge fra land.  Vi må også se på utviklingen i Doldrums som vi venter å komme til i løpet av fem dagers seiling, sier Aksel Magdahl i en e-post idag.