«Ericssons 3» seiler best

Båten med de norske guttene om bord har seilt seg fra en nest sisteplass i helgen til nå en fjerde plass. Se film av Aksel Magdahl, og animasjon av deres fantastiske comeback.

Publisert

«Ericssons 3» med det nordiske mannskapet har ligget flere ganger i tet, men bommet stygt på ruten gjennom stillebeltet. I helgen lå de nest sist, men hadde et bedre strategisk utgangspunkt enn Delta Lloyd. Denne båten lå ikke så langt syd som «Ericssons 3» som hadde kortere vei til «motorveien» mot Cape Town.

Håpløs situasjon

«Ericssons 3» lå over 50 nautiske mil bak favorittbåtene «Telefonica Blue» og mer enn 100 nautiske mil bak «Black» på veien sydover mot lavtrykkene som nå blåser dem østover mot Afrika. I døgn etter døgn har «Ericssons 3» spist seg innpå Telefonica båtene, og i går kveld seilte den forbi disse båtene opp på en fantastisk 4.plass.

Ericsson raskest

Mye tyder på at Ericsson båtene seiler bedre enn konkurrentene i forhold hvor gjennomsnittsfarten ligger over 20 knop. Søsterbåten «Ericssons 4» har flere ganger i natt forbedret 24-timers verdensrekorden. «Ericssons 4» har siste døgnet seilt 585 nautiske mil, men de to båtene i tet, Puma og  «Ericssons 4» har mer trykk enn «Ericssons 3» og drar for øyeblikket fra feltet, men prognosene tyder på at «Ericssons 3» vil spise seg innpå igjen i kommende dager. «Ericssons 3» har seilt 543 nautiske mil siste døgn, det er det 29, nautiske mil mer enn «Telefonica Blue» som er den nærmeste båten. Det er over en knop raskere i snittfart.

Ekstrem fart

Snittfarten ligger nå på rundt 25 knop på de raskeste båtene, men øyeblikksfarten er mye høyere. «Puma» har notert den raskeste toppfarten på 35 knop. «Ericssons 4» 34 knop og «Ericssons 3»31 knop.

Se film fra 25. oktober hvor Aksel Magdahl forklarer sin strategi.