Finsk ledelse i jorden rundt-regatta for amatører

Clipper Race 2009/2010 er den eneste jorden rundt-regattaen for deg og meg. Håkon Nissen-Lie så starten fra Rio i går. Her er hans rapport.

Publisert

Store bildet: Team Finland utenfor Copacabana, Fotos: Håkon Nissen-Lie

I alt 10 identiske båter som på 10 måneder skal seile 35.000 nm fordelt på 12 etapper. Skipper og 17 betalende mannskap. 10 på hver båt seiler hele racet, øvrige 8 er mannskap som seiler fra en til tre etapper.

Team Finland har vunnet begge de to første etappene (England-Frankrike og Frankrike Brasil). Australia med to andreplasser leder racet med et poeng over Finland. Det skyldes at de var først til gaten som gav tre poeng. Team Finland seilte ikke gjennom gaten. De passet ikke finnene med hensyn til strategi og vei valg.

Tredje etappe

Etappen Rio de Janeiro – Cape Town er 3.300 nm. Startet i Rio med regn, skvalpesjø og lett vind midt i trynet. Team Finland og Australia startet best men ble sittende fast under Sugar Loaf. Båtene som startet dårligst seilte lengst ut fra kysten. Her fikk de mer vind, Novia Scotia (med ørnen) rundet først på siste merke utenfor Copacabana. Båtene forsvant fort i regnbygene med kurs Sør Afrika. Et høytrykk bygger seg opp langt syd i Atlanterhavet. Vil mest sannsynlig presse båtene langt ned i Roaring Forties. På morgentimene i dag leder den skotske båten « Edinburgh Inspiring Capital». «California» som bare så vidt rakk starten ligger som nummer to. «Team Finland» ligger på fjerde, men leder over «Spirit of Australia» som ligger på 6. plass.

Ikke tid til å krangle

Seilas snakket med Emil Vartiainen fra Finland og Minke Docter fra Holland, Team Finlands to vaktledere. De føler et psykiskovertak på Australia, ettersom de har slått Australia i begge etapper (med unntak av gaten).

Vaktlederne jobber både som caocher og psykologer, og ser det viktig å se/løse opp i konflikter tidlig. Dog ikke mye tid til krangling da det jobbes med farten hele tiden på vakt. Øvrige ni sover da under dekk. Tre spinnake settinger og bytta av to fokker er ikke uvanlig på en fire timers vakt. Mange klager over smerter i baken, mye sitting på ripa, hardt dekk.

Racet har vært preget av lite vind så langt. Kun noen kraftige vindbyger siste døgn inn mot Rio.

– Stillebeltet har vært tøffest så langt. Lite vind, varme og svette gjør noe med humøret. Jobber fortatt hardt med båtfarten, men det blir lettere krangling. Frustrerende å drive rundt mens konkurrenter har mer vind. Rart hvordan humøret alltid stiger i takt med økende vind og båtfart, forteller Emil Vartiainen til Seilas utsendte.

California, siste båt kom i mål en uke etter ETA Rio. Båten hadde da kun 58 timer på seg til start, men rakk og gjøre båten klar til starten akkurat.

Tøff etappe venter

Hardeste etapper blir ventelig Singapore-Quiando. To båter fikk ødelagt masten på denne etappen i kraftig stampesjø i forrige race. Båtene på 68ft er med i sitt tredje race. Skal etter planen seile et fjerde race før båtene skiftes ut. Qingdao-San Fransisco blir også lang og kald med fare for mye kryss.

Fra California går seilasen via Panama til Jamaica, Novia Scotia (Canada), Irland, Holland før planlagt målgang i Humber (England) 17. juli 2010

Til sammen deltar 180 seilere på dette racet som til sammen er på 35.000 nm. Det er et stort spenn i alder på deltagere fra voksen ungdom til pensjonist fruer. Ca 50/50 kvinner og menn. BT Challenge, jorden rundt den gale veien, gikk konk for to år siden.

Standings after Race 2

1. Spirit of Australia 21 points

2. Team Finland 20 points

3. Jamaica Lightning Bolt 14 points

4. Cork 14 points

5. Cape Breton Island 14 points

6. Hull & Humber 11 points

7. Qingdao 7 points

8. Uniquely Singapore 7 points

9. Edinburgh Inspiring Capital 5 points

10. California 3 points

.

Du kan følge racet her.