FORTØY RIKTIG: Småbåthavna i Holmestrand opplevde vinterstormen i fjor, og flere båter sank på grunn av dårlig fortøyning. Foto: Danielle Rolim de Gois Finsrud.
FORTØY RIKTIG: Småbåthavna i Holmestrand opplevde vinterstormen i fjor, og flere båter sank på grunn av dårlig fortøyning. Foto: Danielle Rolim de Gois Finsrud.

God fortøyning kan redde båten

En av tre båter i Holmestrand hadde ikke ordentlig fortøyninger da vinterstormen traff. Her får du tipsene til hvordan du skal fortøye for vinteren.

Publisert Sist oppdatert
Store ødeleggelser i Holmestrand
Store ødeleggelser i Holmestrand

Vinterstormen fra nordvest feier rett inn i den lokale båthavna. Båter sliter seg fra fortøyningene. Flere båter hugger inn i brygga. Når dagen gryr blir skadeomfanget klart. Flere bauger er knust og bryggeanleggene har fått tøff medfart. To båter har sunket og 12 båter har fått alvorlige skader i løpet av natten.

Nesten et år etter denne vinterstormen går tidligere informasjonssjef i IF forsikring Jack Frostad en runde i båthavna. Bryggene er reparert og det går mot en ny vintersesong. Frostad, som bor i Holmestrand, skal holde et foredrag for båtforeningen om båtforsikring. Det han observerer er overraskende, ikke minst med tanke på hva som skjedde den nevnte desembernatten i fjor. Hva lærte båteierne egentlig fra fjorårets storm?

– Jeg kan vel si at om lag 30 prosent av båtene hadde lite tilfredsstillende fortøyninger, forteller Jack Frostad når vi ringer ham.

Vi har avtaler å møte den pensjonerte forsikringsmannen i Holmestrand for å ta en ny runde og se på fortøyningene igjen.

FORTØY RIKTIG: Småbåthavna i Holmestrand opplevde vinterstormen i fjor, og flere båter sank på grunn av dårlig fortøyning. Foto: Danielle Rolim de Gois Finsrud.

Bruk spring

Båthavna i Holmestrand har kapasitet til 1200 båter. Men ettersom det er seint i oktober er det nå mer glissent. De fleste båtene som ligger ute skal ligge i boblehavnen i vinter. Frostad forteller at altfor mange av båtskadene skjer mens båtene ikke er i bruk, mens de ligger i sjøen og på land i vinteropplag.

IKKE BRA: Holmestrand fraråder bruk av metallsjakler fordi galvaniseringen blir ødelagt. Likevel har de fleste slike sjakler.

IKKE BRA: Holmestrand fraråder bruk av metallsjakler fordi galvaniseringen blir ødelagt. Likevel har de fleste slike sjakler.
IKKE BRA: Holmestrand fraråder bruk av metallsjakler fordi galvaniseringen blir ødelagt. Likevel har de fleste slike sjakler.
VIKTIG I STERK VIND: Rykkdemperen sparer belastningen på beslag.
VIKTIG I STERK VIND: Rykkdemperen sparer belastningen på beslag.

Husk rykkdempere

Båtforeningen har også gått ut med at sjakler i metall ikke skal brukes, da det er frarådet av bryggeleverandør. Forklaringen er at sjakler ødelegger galvaniseringen på sikt. De aller fleste i havna bruker slike sjakler.

– Man får kjøpt tausjakler som kan være et godt alternativ, råder Frostad.

Bekymret

Leder Ivar Valseth i styret for Holmestrand Småbåthavn er ikke overrasket når vi ringer han angående fortøyningsnivået.

– Det er jo helt forferdelig, medgir Valseth. Han kjenner godt til forholdene, og er selv bekymret for hva som kan skje som følge av dårlige fortøyninger i båthavna.

SNUBLEFELLE: Tauverket skal ligge i båten, ikke på brygga.

– Hver båteier får stå ansvarlig for hva som skjer med båten sin, men personlig er jeg redd for andre skader som kan oppstå. Da tenker jeg på nabobåter og bryggeanlegg. Det er veldig bekymringsfullt når vi ser hvor mye dårlig fortøyning det er, sier Valseth.

FORTØY RIKTIG: Du får bedre nattesøvn i vinter når det uler rundt hushjørnet og du vet at du har fortøyd båten din skikkelig.
FORTØY RIKTIG: Du får bedre nattesøvn i vinter når det uler rundt hushjørnet og du vet at du har fortøyd båten din skikkelig.

Pass på også på land

Pass på også på land

Vi tar også en liten runde med Jack Frostad på opplagsplassen på land, for å få et inntrykk av hvordan det står til her. Det er bedre enn på vannet, men også her ser Frostad forbedringspotensial. Spesielt flere av seilbåtene er etter hva den erfarne forsikringsmannen mener støttet opp feil, med dårlig visning på skroget. Det vil si at støtten er plassert for langt på siden, slik at båten ikke hviler på selve støtten, men presses utover, med de belastningene det gir.

– Båter som ligger på land om vinteren skal være skikkelig oppstøttet og tildekket. Her må man være spesielt oppmerksom på at seilbåter som står på land med riggen oppe, må støttes ekstra godt opp, sier Frostad.

Det varierer fra opplag til opplag om man stiller med egne krybber, eller om hver enkelt er ansvarlig for sine egne krybber. I Holmestrand sørger hver enkelt for sine egne krybber. Kvaliteten er varierende, noen er bra, mens andre ser ut til å være for spinkle. Enkelte bruker også for få støtter i forhold til båtens størrelse.

10 råd til vinterfortøyningen

10 råd til vinterfortøyningen

1. Bruk kvalitetstau med tilstrekkelig dimensjon.

2. Suppler fortøyningstau med rykkdempere.

3. Fortøy med knuter som holder, som dobbelt halvstikk, pålestikk og bøyestikk.

4. Bruk spring, gjerne to på hver side.

5. Ikke bruk metallsjakler som sliter på galvaniseringen (langsiktige skader).

6. Sørg for at båten ligger stabilt. Den skal ikke gnage mot utrigger eller brygge, men det skal heller ikke være for stramt.

7. Steng og sjekk alle skrog-gjennomføringer.

8. Ha godkjente varmeelementer, og stol ikke på at den holder det frostfritt.

9. Ikke la båten tynges av snø og is.

10. Før jevnlig ettersyn.

Ønsker du å lære mer om knuter i vinter? Da kan vi anbefale Båteierens Knutebok, som utgis av Norsk Maritimt Forlag A/S, som også utgir Båtliv. Båtliv-abonnenter får boka for halv pris. Send mail til [email protected] og skrive «Knutebok» i emnefeltet.

Powered by Labrador CMS