KULDE: «Xoco» klar for snø og minusgrader, men også seiliturer vinterstid.

Klar for vinterseiling

X-362 «Xoco» ligger på vannet i vinter og er tenkt benyttet i alle årets måneder, men alt nå er det lagt seg tynn is rundt skroget.

Publisert Sist oppdatert

Det blir første år med «Xoco» på vannet, men tidligere har det vært flere vintere med båt i sjøen enn på land. Da har en avfukter vært med på å holde litt lunk, men i år har jeg planer om å bruke mindre strøm.

Endelig frostsikret

På brygga jeg ligger ved i Asker er det fire seilbåter, og bare én er pakket inn for vinteren. De andre er i bruk. Hanse 375 «Kunna» har vinterplass på brygga, og har flyttet fra Bærum for å ikke fryse inne. Eieren benytter båten hyppig, og sist jeg var ute skulle «Kunna» legge seg i Middagsbukta hvor eieren skulle ha hjemmekontor.

Denne uka er kald, og det gjorde at jeg frostsikret båten for de kaldeste månedene. Frostvæske er kjørt i motorens kjølesystem, og giftfri frostvæske i vasker, vanntank og wc.

Vanntanken er tømt og sikret med en skvett monopropylenglykol. Denne er smak og luktfri og skal være skånsom mot miljøet. Ideen er å bruke medbrakt vann på seilturer i vinter, og frostsikre motoren etter hver tur.

VANN: Blåtind Antifrost natur er giftfri og egnet for vanntanken, men gir ikke rustbeskyttelse.
MOTOR: Frostvæsken i motorens kjølesystem skal inneholde korrosjonsinhibitor for å redusere sjansen for rust.
IS: Et tynt islag er alt kommet, men forsvinner vanligvis raskt med litt vind.

Fjordisen har kommet

I løpet av uka har det lagt seg tynn is på bukta, men det er sjeldent at Holmenfjorden blir islagt. Strøm ut Hestesund er en bra isbryter. Med litt vind forsvinner den lille isen som har lagt seg.

Planen er å seile Romjulseilasen i Oslofjorden 28. desember og Vinterseilasen 3-5. februar, og sannsynligvis kommer jeg meg ut. Statistikken er på min side.

Tross for nyis i bukta og fire-fem minusgrader i lufta er det én plussgrad i båten. Vanntemperaturen under båten er fremdeles godt på pluss siden.

MADRASSER: Overmadrassene er tatt hjem, mens madrassene er satt på høykant for bedre lufting.
KONTROLL: Med et enkelt instrument har jeg kontroll på lufttemperatur og fuktighet. Avfukter står klar.
LUNK: Varmerør er billige, og gir en svak varme med lavt forbruk. Forhåpentlig nok varme til å holde utvalgte steder frostfrie.

Mindre strøm

Avfukter er bra for å unngå mugg og fuktskader, men under fem grader vil ikke muggsoppen klare å formere seg. Er det kaldt er det derfor ikke like viktig å kjøre avfukter. «Xoco» er også en veldig tørr båt under dekk.

I stede for å holde litt lunk i hele båten, vil jeg i år satse på å holde området med skroggjennomføringene frostfrie. X-362 har skroggjennomføringer på to steder. Jeg har som tidligere år langt et 120 W varmerør under motoren. Et slikt rør har jeg også kjøpt i en mindre versjon som jeg skal legge ved skroggjennomføringene bak wc, samt en 25 W pære ved gjennomføringene ved byssa. Jeg vil legge tepper rundt områdene slik at varmen holder seg på stedet.

En elektrisk frostsikring er bra, men kan også være skummelt. Blir det iskaldt, og slike frostvakter starter i mange båter, kan sikringer på landstrømmen gå. Det betyr null varme når du virkelig trenger varme.

Enkel presenning

Tidligere vintre har jeg fjernet alt løst av dekksutstyr og også noen ganger fjernet fall for en vintervask. Min første plan var å legge en liten firkant av en presenning over cockpiten hvor det er teak, men jeg fant frem en større eldre presenning som dekker hele bommen. Det gjør at jeg har valgt å la storseilet ligge på bommen, mens jeg har tatt ned forseilet.

Presenningen ligger uten stativ, og krever at jeg må fjerne snø når den kommer. Uten stativ er det mye enklere å gjøre båten seilklar.

TILDEKKET: Presenningen henger på et tau spent mellom masten og akterstaget, og som dekker til cockpiten og storseilet.

.