Test fra arkivet: Grand Soleil 37

ELEGANT: Grand Soleil 37 får poeng for sine rene og elegante linjer.
ELEGANT: Grand Soleil 37 får poeng for sine rene og elegante linjer.

Velbygget italiensk eleganse

Grand Soleil har vært med i noen år og oppnådd gode resultater på regattabanene over alt. Derfor var det synd at seilgarderoben på testbåten neppe ydet båten full rettferdighet.

Publisert Sist oppdatert

I 2009 arrangerte vi en stortest av åtte raske båter mellom 36 og 38 fot ut fra Lysekil i Sverige. Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet og vurdert av et testlaget bestående av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Testen foregikk over fire dager, og ble presentert over 12 sider i Seilas 9-2009. Vi publiserer testens innledende tekst i midten av september. Her ser vi på FinnFlyer 36. Vi supplerer med omtale av hver enkelt båt hver torsdag i ukene fremover. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven for 12 år siden.

Grand Soleil 37 er en bra båt, men flere hadde problemer med at den var så nøytral på roret, noe som gjorde båten vanskelig å styre, mens andre ga den nesten topp styringen. Testbåten hadde ikke optimal seilgarderobe, noe som må ta hovedskylden for at båten ikke oppnådde forventede resultater mot de andre, selv om båten hang godt med da det blåste som friskest. Farten vi opplevde passet relativt godt til båtens LYS-tall på 1.30.

Resultatmessig vet vi jo fra andre steder at båten hevder seg godt. Båten er tegnet av vel rennomerte Botin & Carkeek og var med å fronte det italienske verftet Cantiere del Pardo-satsing mot IMS-regelen.

LYS: Salongen imponerer i volum. Luker og vinduer gjør den også lys og luftig.
LYS: Salongen imponerer i volum. Luker og vinduer gjør den også lys og luftig.
PÅ LANGS: Grand Soleil var den eneste med langskips bysse.
PÅ LANGS: Grand Soleil var den eneste med langskips bysse.

Moderne innredning

BAD: Med to lugarer har båten testens beste bad med egen dusjrom.
BAD: Med to lugarer har båten testens beste bad med egen dusjrom.

Grand Soleil 37

PLUSS

•Trivelig cockpit

• Stor forpigg

• Veldesignet

MINUS

• Dårlig fotstøtte i cockpit

• Få skuffer og skap

• Lite beskyttet cockpit

Grand Soleil er testens største båt, både i lengde og bredde. Det gir mye volum, men plassen er lite utnyttet under dekk. Detaljene i salongen er av høy standard med topp finish. Innredningen er enkel og kanskje i sparsomste laget for lengre turseiling, for til tross for god plass, er det lite skapplass under dekk. En del av testerne mente at båten ikke er egnet for å bo i på havet, men forpiggen fikk av andre maksimalt poeng. Båten leveres både i to- og tre lugarers versjon.

Best for regatta

Over dekk fungerer båten bra, med et rent dekk og lav hytte. Komforten i cockpit er diskutabel. Til regattabruk gir den grunne cockpiten og de lave karmene gode arbeidsforhold, mens turseilerne er mer opptatt av sikkerheten som ligger i en dypere cockpit og høyere støtte til rygg i benkene.

Kvalitet i byggearbeidet

Båten er velbygget og utformingen oser av italiensk eleganse. Skroget er håndlaminert vacuum-bagget med vinylester herder og E-glass. En galvanisert stålramme bidrar til båtens stivhet og fanger opp kreftene fra rigg og kjøl. Glassfiberarbeidet er av topp kvalitet med god finish. Alle systemer fungerer bra med et oversiktlig el-panel og bra røropplegg. Testbåten hadde en 40 hesters Volvo Penta diesel, i overkant av hva en slik båt trenger, men det gir god manøvreringsevne, selv om enkelte påpekte at båten var vanskelig å bakke og krevde god planlegging for finmanøvrering. Svingradius var det imidlertid intet å utsette på idet den gjør en 360 graders vending med en radius på ca. en båtlengde.

Grand Soleil havner midt på treet prismessig. Hallberg-Rassy, Finn Flyer og SwedeStar er dyrere enn Grand Soleil.

Ubeskyttet: Lave cockpitkanter gir lite beskyttelse for mannskapet under havseilas.
Ubeskyttet: Lave cockpitkanter gir lite beskyttelse for mannskapet under havseilas.
Powered by Labrador CMS