
– De som seilte best vant
Det ble favoritten som vant halvtonn NM etter at utfordreren brakk masten.
I halvtonn-klassen er det klassiske halvtonnere, og moderne halvtonnere. De moderne båtene har ny rigg og ny kjøl og ror tilpasset IRC, målereglen som klassen bruker.
Det ble hevdet her på SEILmagasinet at halvtonn-klassen bare er en lek, fordi de moderne halvtonnerne er så mye raskere. Det var med en slik båt i NM, og den vant.
Seilte best
– «King One» vant fordi båten ble seilt best. Hadde det mannskapet seilt en klassisk båt, så ville de også vunnet, hevder Martin Kamperhaug, broren til Espen som var skipper på vinnerbåten. Martin seilet selv, og tok bronse.
– «King One» er rask, men ikke overlegen. De gjorde riktige veivalg, hadde perfekt trim, og hadde de beste merkerundingene, forteller Martin Kamperhaug. Han hadde bare tre mann om bord, og manglet vekt på ripa da det blåste, og hender til å trekke tau i merkerundingene.







To etter første dag
Det var Lars Ingeberg i «Antheor» som ledet NM etter første dag. Men i fjerde seilas brakk masten. Hverken Espen eller Martin vet årsaken, men kan si at dette skjedde i moderat vind. «Antheor» mistet også masten under VM på Hankø i 2023, og klarte da og fikse masten i løpet av natten, og seile videre neste dag.
Tunet båten
– Vi har jobbet en del med «King One» i vinter. Vi har flyttet kjølen litt fremover, og fjernet vekt i baugen. Båten var også litt for nøytral på roret. Det har kostet en del på måletallet, men vi tror at båten blir bedre for Hankø-forhold. Vi opplevde at vi manglet litt der i 2023, og håper å gjøre det bedre i 2026, sier Espen Kamperhaug til SEILmagasinet.
Han mener det ikke er noe ulempe med høyt måletall da de med raskere båt kan dra fordel av fri vind.
– Vi må slå dem med ett minutt etter en times seilas. Ett minutt er ikke mye, to dårlige slag har vi ikke råd til, mener den ferske norgesmesteren.



– Må trene
IRC-reglen er nok den beste for halvtonnerne, mener Martin Kamperhaug, men med en måleregel, så er ikke alltid alle fornøyde. Hadde vi seilt ORC, så ville nok «King One» blitt enda vanskeligere å slå. Martin Kamperhaug har også tunet sin Nessy 94 «Late Bloomer», og utstyrt den med et mindre forseil og en større spinnaker. Han har også satt inn litt innredning, noe som har gitt lavere måletall.
– Det er en del å hente på å tune inn båten etter målereglen, men enda viktigere er å trene, mener bronsevinneren.
Det neste store for halvtonnerne er Hankø race Week. Der håper klassen på tre moderne halvtonnere på startstreken.
Les også