Økende interesse for gamle halvtonnere

Fra Grimsøy i Østfold seiles det regatta hver uke, også i desember.

Publisert
ENTUSIAST: Martin Kamperhaug foran «Så vidt» og «Fram IIX», begge konstruert av Eivind Amble.
ENTUSIAST: Martin Kamperhaug foran «Så vidt» og «Fram IIX», begge konstruert av Eivind Amble.

å – På søndag var vi åtte båter, og interessen er så stor at noen måtte bli stående igjen på brygga, forteller initiativtaker Martin Kamperhaug til SEILmagasinet. Han tok en stor risiko på ettersommeren, og kjøpte inn flere gamle halvtonnere, og suplert antallet opp gjennom høsten. Nå har han samlet 11 stykker, hvor åtte ligger på vannet, seilklare.

– Ikke alle båtene er solgt, men med den store interessen, så sover jeg godt, forteller Kamperhaug.

Sliten X-95

– Seneste båt i flåten er en X-95, lik en båt som deltok under VM i 1983, forteller Kamperhaug. Båten plukket han opp fra Hvaler, men måtte ha spesialtransport til Grimsøy.

– Båten var ikke sjødyktig, men jeg fikk slipt og polert skroget, og fikk den klar. Båten hadde stått på land i fem pr, og hadde blitt svært fuktig under dekk. X-95 er en super båt som både hevder seg på regattabanen, samt har innredning for turseiling, mener entusiasten.

Øker tempoet

– Nå har jeg tatt «Fram 8» og «Så Vidt» inn i hallen med ambisjoner om å få den seilklare til sommeren. Det var egentlig ikke planen, forteller Kamperhaug. Det gjør at det blir 10 båter. Den siste båten er bare et tomt skall, og krever mer jobb.

– Det blir nok seiling i januar også, om være tillater det, men jeg håper på å få stått litt på ski også.

X-YACHTS: Siste tilskudd er en sliten X-95 med fuktskader.
X-YACHTS: Siste tilskudd er en sliten X-95 med fuktskader.
Powered by Labrador CMS