Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
KONGE: Martin Kamperhaug er klar for å restaurere kongens 1/2-tonner for andre gang.
KONGE: Martin Kamperhaug er klar for å restaurere kongens 1/2-tonner for andre gang.

Vil gjenskape ½-tonn-VM på Hankø

Regattamiljøet kokte på 80-tallet og 30 ½-tonnere stilte til uttakningsseilaser før VM i 1983.

Publisert Sist oppdatert
ENTUSIAST: Martin Kamperhaug ønsker å samle 1/2-tonnere på Hankø i 2023.
ENTUSIAST: Martin Kamperhaug ønsker å samle 1/2-tonnere på Hankø i 2023.

På 70- og 80-tallet var det IOR som var den populære måleregelen, og i Norge var ½-tonn-klassen stor. Disse båtene var på rundt 30 fot, og egnet seg derfor til både tur og regatta. Klassen har sin historie helt tilbake til 1967, og den ble stor på starten av 70-tallet med båter som Scampi og Ballad. I dag finnes det en rekke båter av denne typen rundt om i landet, men langt fra alle er i god stand. Det ønsker Martin Kamperhaug å gjøre noe med.

Entusiast

– Jeg har lenge hatt en ide jeg nå vil gjøre virkelighet av og samle 1/2-tonnere til 40-årsjubileums-regatta på Hankø i 2023, forteller Kamperhaug. Han er en mester i å restaurere eldre glassfiberbåter og startet sin karriere med å sette i stand «Fram VIII» for 20 år siden.

– Jeg har begynt å samle og lokalisere VM-båter fra 1983 og har samlet fem båter fra den tiden som alle trenger stell, forteller entusiasten.

Kamperhaug har også samlet inn Knarr Variant og bygget opp et miljø av slike båter på Grimsøy. Båtene som Kamperhaug har fått tak i er «Fram VIII», «Duckman», «Odins ravn», «Xantippe» og en Banner ½-tonn.

1983: «Fram VIII» tok en fjerdeplass på Hankø, og ble slått av tre franske båter.
1983: «Fram VIII» tok en fjerdeplass på Hankø, og ble slått av tre franske båter.

Historisk mesterskap

HALLING: Jan H. Linge konstruerte også en båt for mesterskapet, men den radikale båten klarte ikke å kvalifisere seg.
HALLING: Jan H. Linge konstruerte også en båt for mesterskapet, men den radikale båten klarte ikke å kvalifisere seg.

Før VM på Hankø i 1983 ble det bygget en rekke båter spesielt for dette mesterskapet, både med norske og utenlandske konstruktører. Langt fra alle klarte å kvalifisere seg.

Også Kong Harald kastet seg på bølgen og fikk bygget «Fram VIII» i Finland etter tegninger fra Eivind Amble.

Under VM-seilasene på Hankø stilte alle de kjente båtkonstruktørene med sine siste superbåter. Blant seilerne var det også mange av verdens beste rormenn. Særlig franskmennene og britene stilte med sterke VM-lag. Kronprinsen bet godt fra seg og var stadig blant de første båtene på baneseilasene utenfor Hankø. Ingen gikk like høyt og fort på kryssen som «Fram VIII», men i den friske sydvesten og mye akterlig sjø, surfet flere av de utenlandske jolletypene mye fortere enn «Fram». Dessverre ble det mye slør og lens både på den korte og lange havseilasen, og selv med en kjempeinnsats fra «Fram»-karene, måtte de til slutt se seg fornøyd med en fjerdeplass, slått av tre franske båter.

I ferd med å forsvinne

­– Båtene vrakes uten grunn om dagen, og jeg trenger hjelp til å lokalisere båtene så det blir stoppet, forteller Kamperhaug.

I Europa er det et stort miljø for båtene, og entusiasten håper på et 40-årsjubileum på Hankø med internasjonal deltagelse. Kamperhaug ønsker å komme i kontakt med folk som kjenner til disse båtene, og han syns det kan være spennende å bygge opp et miljø igjen.

HISTORISK: «Odins ravn» er en av båtene i samlingen.
HISTORISK: «Odins ravn» er en av båtene i samlingen.
SLITEN: Det krever mer enn såpe og vann for å få båtene til å skinne igjen.
SLITEN: Det krever mer enn såpe og vann for å få båtene til å skinne igjen.
HISTORISKE: Fem halvtonnere er nå samlet på Grimsøy. Kamperhaug håper på flere.
HISTORISKE: Fem halvtonnere er nå samlet på Grimsøy. Kamperhaug håper på flere.