Solgte Hanse, bygde yacht

Michael Schmidt tjente gode penger på å bygge opp Hanse Yachts. Nå skal verdiene nytes i en 80-foter designet av Brenta. Vi har vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

Med en båt på 80 fot kreves det proft mannskap. Tanken har vært å skape en båt for Schmidt og hans kone for komfortabel seiling. De skal nyte livet uten å anstrenge seg for mye.

Eieren disponerer en gigantisk lugar akter med eget garderoberom. Lugaren har en privat utgang til akterdekket. Under cockpiten, som er plassert i senter av båten, er mannskapslugaren på babord side og byssa til styrbord. Salongen består av to grupper. Forut i båten er det to mindre gjestelugarer med tilhørende bad.    

Også low-tech

Michael Schmidt Yachtbau er navnet på verftet som står bak båten. Tyskeren kjøpte en stor hangar nær Greifswald. Båten er spesialtilpasset Schmidts ønsker, og ideen var om noen andre også ville ha en slik båt, så skulle den bygges. Slik har det blitt. Båt nummer to er under bygging, men får cockpiten akter.  

På verftets nettside kommer det frem at en større modell er under utvikling. Denne båten vil vokse 20 fot, til 100. Men Hr. Schmidt fortsetter å bygge billig. 80-foteren skal ligge ett god stykke under konkurrentene fra Italia eller England. 

 

 Lars-Fredrik Moe-Helgesen og Gina Lillemork Nilsen har utstyrt båten sin med 1000 Ah litiumbatterier, og er kvitt strømproblemer.
Lars-Fredrik Moe-Helgesen og Gina Lillemork Nilsen har utstyrt båten sin med 1000 Ah litiumbatterier, og er kvitt strømproblemer.
Powered by Labrador CMS