Hollænder'n fra rormann-posisjon

Vi var med «toget» ved Mølen!

Publisert

 Øystein Fuglesang har nettopp sjøsatt sin splitter nye Express «Sexpress». Som rormann om bord skulle vi være med og få bekreftet potensialet.

Første start

Vi hadde første start etter shorthand-klassene, og fikk en bra start ved merket. Dehler 29 «Aslan» ledet feltet mot Mølen i lett nordøst. Etterhvert stilnet vinden, og dreide i vestlig retning. Båtene bakfra tok innpå, og alle «stanget» mot vindstilla. Vi klarte å holde siget i båten hele tiden, og rundet Mølen som tredje båt. Expressen er lett, og reagerer raskt på hvert minste pust. Jeg tror evnen til å ta vare på den vinden man fikk var mer avgjørende enn lure veivalg.

Magic passerer feltet

De raskere båtene i de siste startene tjente på å gå en stor overbue fra merket etter start til Mølen. Aasmund Drolsum på King 40'en «Magic» forteller at de hadde bra vind, og passerte nord for hele feltet. Dette valget var først og fremst for å slippe å seile seg gjennom klynger med båter. «Magic» vant største LYS-klasse foran «Teknova/Albatross», og var best på korrigert tid hvis vi ser bort fra shorthanded-båtene. Vi vant starten, og rundet merket etter start først. Mange valgte å starte ved båten, så vi startet nærmest merket, og fikk perfekt skjæring. «Fram XVI» valgte å fortsette sydover forbi merket, og passere feltet på sydsiden på vei mot Mølen. Det tapte de mye på.

Toget går ved Mølen

Forbi Mølen blir vi i Expressen innhentet av de raskeste båtene. Først er det «Luringen» som kommer. De la nok også grunnlaget for klasseseieren her. «Camilla» ligger godt foran «Fram XVI», og mellom dem kommer «Magic», «Teknova», «Norsteam», «Santa», og flere andre. Vi kommer løs fra Mølen og seiler i sakte mot Horten. Vi har fremdrift hele tiden - det er det ikke alle som har. Bak oss er det bare 7-8 båter til som kommer seg løs fra Mølen, og ut i økende sønnavind. Resten blir liggende ved Mølen i vindstilla. Vi er sammen med de største båtene, og alene fra vår klasse. Fra de andre mindre lysklassene er «Iggy», Dehler db1 med Christian Grimsgaa (Lys 1,18-1,21) og tidligere nevnte «Aslan» med i gruppen på 20-30 båter som kommer fri. Begge disse vant sine klasser med god margin.

Øst for Bastøy

Vi ser at strømmen går utover slik det var meldt, men den er svak. Vinden økte på fra syd, og dreide litt mot sydvest som man skulle forvente hvis dette var solgangsbris. Vi velger utsiden av Bastøy i likhet med de aller fleste av tetgruppen. Båtene bak kommer seg etterhvert fri fra Mølen, og flere melder at de tjente på å gå på innsiden. Vi holder følge med «Aslan» utover, og er fornøyde med farten. En diger svart sky over Slagen volder hodebry. Den beveger seg sydøstover, på tvers av vindretningen. Vi merker ikke noe vind fra den enda, men regner med at noe skjer. Vi prøver også å se for oss hvor det eventuelt blir vindstille etter at den har passert.

Spinnaker mot Hollenderboen

Aasmund Drolsum på «Magic» forteller at de ligger et par hundre meter foran «Teknova» på vei mot Bolærne når de får vind fra nevnte svart sky. Vinden dreier raskt vestlig, og de setter spinnaker mot Hollenederboen. «Teknova» får aldri denne vinden, og må se «Magic», «Santa», «Norsteam», «Camilla» og «Fram XVI» og «Al Capone» forsvinne.

Forkortet løp

I minste LYS-klasse runder vi Teineboen utenfor Valle. Vi ser to 11metere runde før oss, ellers er det bare store båter rundt oss. Vi ser potensialet for over-all seier, og holder full fokus. Over fjorden mot svartebåane dreier vinden vestlig, og vi kan etterhvert sette spinnaker. Foran oss ser vi «Fram XVI» som har passert «Camilla», og er på vei mot mål. Vinden friskner litt, og vi suser mot mål sammen med de raskeste båtene som har vært rundt Hollenderbåen. Etter værmeldingene med utsikter til lite vind, har arransjørene valgt en avkortet bane, med målgang ved Eldøya. En riktig avgjørelse, som de fleste var fornøyde med. Vi går i mål like foran «Magic» der det jubles. Bak kommer «Teknova», og de føler seg ikke helt sikre enda. Over all seieren gikk til «333 half evil» i største shorthanded-klasse. Ombord på «sexpress» gleder vi oss til Færdern neste år med 50 expresser til start!

Resultater