Høy fart mot Lanzarote

Mini Transat seilerne har krysset Biscayabukta. Favorittene leder.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET:  Davy Beaudart ligger først og seiler en viderutvikling av vinnerbåten til  David Raison i 2011.

Starten lørdag var perfekt. 10 knops vind var nok til å gi god fart, men samtidig gjorde jobben enkel for de 72 soloseilerne i sine 22-fots båter. Dette står i sterk kontrast til forholdene under forrige race hvor starten ble utsatt en måned på grunn av uvær i Biscaya.

Den lille vinden lørdag holdt ikke lenge. Søndag seilte båtene inn i et område med mindre vind. De fleste søkte vestover, noen nordvest. Disse båtene måtte seile lenger, men fikk godt betalt på mandag. Nå får båtene i front bonus med mer trykk langs kysten av Portugal, enn båtene lenger bak.

15 knop

Det var først når vinden kom at de avanserte protobåtene fikk vist sin styrke i forhold til standardbåtene med fast kjøl og aluminiumsmast.

¬Det tredje natten har vært slitsom. I frisk vind fra nordvest har jeg seilt med gennaker og gitt alt. Sjøen har kommet på tvers av vindretningen, og båten har fått gjennomgå. Når bølgene roet seg økte farten. Jeg har holdt en fart mellom 13 til 15 knop med topp på 17 knop. Min båt er veldig stabil i slike hastigheter. Alt fungerer om bord, men det har blitt minimalt med hvile. Det er mye skipstrafikk som kreves konstant utkikk, forteller Davy Beaudart på Felxirub. Han er i en klasse for seg selv, og har opparbeideidet en ledelse på nesten 40 nm på andre båt. Feltet har strukket seg 161 nm om vi ser bort fra båtene som har gått til land av tekniske grunner.

Ny generasjon

Serie-klassen har tidligere vært b-klassen i Mini Transat, men slik er det ikke lenger. Her må du stille med serieproduserte båter som minst er bygget i 10 eksemplarer. De siste årene har flere toppseilere valgt denne klassen, fordi dette gir mer seiling, og mindre mekk. Seilerne har utviklet båtene enormt. Verftene har også utviklet en ny generasjon som planer tidligere. 9 av 10 første båtene i serie-klassen er av den nye generasjonen. Tross for at skroget er bygget i glassfiber, kjølen sitter fast og at riggen er i aluminium, så holder båtene snitthastigheter over 10 knop.

Mot land

Det er alltid mange som faller fra i dagene etter start. Aller mest uheldig var spanjolen Nacho Postigo. Han fikk skadet sin ett år gamle båt under slep ut til start. Han får tillatelse til å starte på andre etappe fra Lanzarote.

Romain Mouchel har sterke resultater i klassen, men klarte å brekke en finger andre dag av racet, og snudde og ligger nå trygt i havn, men har ikke brutt. Det er bare to båter som har brutt, men det er aktivitet i havnene i nordvest Spania. Noen har kursen mot havn, mens andre er på vei ut.

Plassering onsdag morgen

Proto

1. Davy Beaudart 675,5 nm til mål

2. Axel Trehin + 36,4 nm

3. Frederic Denis + 36,8 nm

4. Clement Bouyssou + 47,5 nm

5. Ludovic Mechin + 47,8 nm

Serie

1. Ian Lipinski 744 nm til mål

2. Benolt Hantzperg +2,2 nm

3. Tanguy Le Turquais + 9,7 nm

4. Julien Pulve + 18,0 nm

5. Charly Fernbach + 39,2 nm