SENTER: I Lorient er miljøet samlet. Her er det IMOCA, Ultime og Class 40 i en salig blanding.

Gamle konstruktører frem i lyset

Nå begynner nye Vendee Globe prosjekter å lande. Det gir jobb til flere båtkonstruktører.

Publisert

Det er bonanza i shorthandedmiljøet i Frankrike og bestillinger på nye regattabåter strømmer inn til verftene. Det snakkes om Vendee Globe-effekten som gjør at også Mini 650 og Class 40 blomstrer.

Det var rekordstor interesse for MiniTransat hvor 137 seilere måtte kjempe for de 90 plassene. Antall nye båter vokser, og om to år blir det en større kamp om å vinne Proto-klassen. Både unge konstruktører og veletablerte konstruktører har prosjekter på gang.

Det vil også bli bygget 12 nye Class 40 båter i 2021, og minst 10 nye er bestilt for 2022. Verft i Frankrike har også ferdigstilt to Ultime 32/23-trimaraner, enorme prosjekter som har vært under utvikling over mange år.

Stor industri

Shorthandedmiljøet i Frankrike har skapt 210 selskaper bare i Bretagne. Disse selskapene sysselsetter over 1000 personer. Dette er firmaer med høy ekspertise innen teknologi, løsninger som flyindustrien og vindmølleindustrien skriker etter. Teknologiutviklingen holder et høyt tempo, og det er kort tid fra løsningen utvikles på en skjerm til det blir satt på prøve i Sørishavet. Seilmiljøet i Frankrike sitter på løsninger som kan være interessant for skipsindustrien nå som utslipp må ned.

I tillegg har du også en stor og voksende industri for fritidsbåter.

Økt etterspørsel

Jérémie Beyou, Kevin Escoffier, Yannick Bestaven, Armel Tripon, Boris Herrmann, Maxime Sorel, Jörg Riechers og Thomas Ruyant har så langt bestilt seg ny IMOCA til Vendee Globe 2024/25. For åtte år siden var alle nye IMOCA konstruert av VPLP/Verdier. Før regattaen i vinter var det fire konstruktører med nye båter, Juan K, VPLP, Verdier og Sam Manuard. Med økt etterspørsel blir det jobb til flere konstruktører.

Thomas Ruyant seilte en Guillaume Verdier-båt sist, men velger Fransk nå. Finot-Conq skal utvikle den nye båten sammen med Antoine Koch. Koch er en ung kostruktør som utviklet foilene på «Gitana» og hjalp Ruyant med utviklingen hans «Linked Out». Ruyant er overbevist om at det blir en ny båt som vinner Vendee Globe neste gang, og at de nye båtene vil bli enklere å håndtere.

UTVIKLING: «Bureau Valle» har testet vinge på roret som gir en mer stabil foiling. Miljøet er delt i om dette skal bli tillatt. Det vil lage et større skille mellom prosjektene med mye penger og seilerne med mindre midler. Det er seilerne selv som bestemmer reglene i IMOCA-klassen.

Comeback

Finot-Conq var ledende båtkonstruktør IMOCA-klassen for 30 år siden og vant alle tre regattaene på 90-tallet. Etter det har VPLP, sammen med Verdier vunnet de tre siste utgavene, selv om Verdier hadde brutt med VPLP for de nye båtene utviklet for 2020/2021.

Men mellom Finot-Conq og Verdier VPLP vant Farr Yacht Design. Finot-Conq har tegnet mange av Beneteaus båter. De står også bak de fleste modellene fra Pogo.

Frem i lyset

Nå kommer Farr Yacht Design tilbake i klassen. Tyske Jörg Riechers er kjent for Class 40-seilere. Han har skrevet kontrakt med Alva Yachts som lager elektriske yachter, og vil bruke mesteren som dominerte Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race på 90-tallet. Farr har også hatt noen vellykkete IMOCA-konstruksjoner, og hadde konturert «Fonica», båten Michel Desjoyeaux vant med i 2008/2009.

Ny Charal

Jérémie Beyou var favoritt før Vendee Globe, men fikk problemer etter start, og måtte snu for å utbedre. Verken sponsor eller Beyou gir seg, og de er i gang med å bygge ny Charal. Konstruksjonsjobben for Sam Manuard som hadde tegnet «L’Occitane» til forrige Vendee Globe, en båt som nå seiler under navnet «Bureau Valle».