Søk i arkivet

America's CupFull fart i norsk prosjekt

Tro det eller ei, men rundt 60 norske seilere har vært med på å vinne America's Cup. Nå vil to nordmenn gjenskape Norwegian Steam, og det i norsk båt.

NorSteam vil bygge på tradisjonene fra Norwegian Steam som var fellesbenevnelsen for norske sjøfolk og fiskere som var hyret inn av amrikanerne og som var med på å vinne America's Cup fra 1870 til 1934 årene. Christian Løken og Petter Mørland Pedersen vil bygge sitt prosjekt basert på norske maritime tradisjoner og det ypperste av norsk teknologi. De vil lage et prosjekt der man ved å vise det beste av norsk maritim industri kan vinne det gjeveste av alle sportstrofeer, America's Cup.

Ikke bare en vill ide

Når norske seilere snakker om å vinne America's Cup er det enkelt å avfeie enhver tanke om dette som urealistisk. Men for Løken og Mørland Pedersen er ideen basert på en rasjonell vurdering av mulighetene for å bringe norsk teknologi som allerede er i verdensklassen når det gjelder utvikingen av foil-teknologi, ytterligere ett skritt videre. Samtidig er America's Cup regattaene perfekte plattformer for å vise teknologien til fremtidige kunder. Løken og Mørland Pedersen har forlengst forstått at dette ikke bare er et seilbåtprosjekt, det kan være et norsk industriprosjekt i Apollo-klassen.

Den nye America's Cup båten

Den nye America's Cup båten

Med tunge aktører på laget

For å gjennomføre et prosjekt med en prislapp på opp mot 600 millioner kroner er det ikke nok å ha med seg sponsorer som skal eksponere konsumvarer. Den som skal være med å betale slike summer på ha et industrielt såvel som et kommersielt insentiv til å være med. NorSteam sikret seg tidig NTNU med som teknisk partner, og også NorShipping som markerdsfører hele spekteret av norske shippingtjenester ved sine messer annet hvert år i Oslo, er tent på ideen. Det samme er mange tunge forskningsmiljøer og det jobbes iherdig for å forankre America's Cup i regjeringens havstrategi. 

NTNU teknologipartner i norsk AC prosjekt

NTNU teknologipartner i norsk AC prosjekt

NTNU/Melk design

Foiler til større skip

NTNU og NorShipping  deltagelse i prosjektet er svært viktig. Det gir NorSteam legitimitet i industrielle miljøer. Nøkkelen ligger i å kunne utvikle teknologi til større skip med derved vesentlig redusert drivstofforbruk og utslipp. Nyvunnen erfaring fra foiler som nå er utviklet for seilbåter man tidligere ikke trodde kunne fly, gjør det åpenbart at det her finnes overførbar teknologi til ferger og skip som fører lettere last. Dette vil igjen gi skip drevet av elektrisk kraft vesentlig større aksjonsradius.

Samarbeid med Team New Zealand

Team New Zealand som skal være vert for de 36. seilasene om America's Cup i 2021 ønsker et norsk prosjekt velkommen. Per idag er det fire seriøse lag på plass og man har plass til ytterligere tre lag i Aucklands race village. New Zealenderen Chris Mellow fra Race Yachts NZ med prosjektansvar for bygging av båtene til det siste Emirates Team New Zealand så vel som et tidligere Oracle prosjekt, er engasjert av nordmennene. Han har vært på rundgang i norske verftsmiljøer og slått fast at det er norske verft som lett kan bygge en båt til nødvendige spesifikasjoner. Skroget skal bygges i landet båten representerer, men baug- og akterseksjonen kan bli bygget i hvilket som helst land.

Norsk design

Ettersom skroget stort sett vil fly er ikke skorgets design like viktig som for deplasementsbåter. Det gir rom for en ny type designere, også innenfor industridesign. Navn man til nå ikke har forbundet med design av seilbåter kan få signaturen på tegningene til en norsk AC-båt.

Av de fire båtene som til nå er påmeldt skal tre av dem ha seil fra North Sails. Det vil trolig også et norsk lag ha. Hvert lag plukker da ut sin "egen" designer fra North Sails som de har på sin egen lønningsliste så lenge prosjektet pågår. Etter en innledende periode der seildesignerne samarbeider i gruppe, går de til hver sin oppdragsgiver. Da er det murer mellom designerne som ikke lenger får tilgang til annen design.

Delvis norsk mannskap

20 prosent av mannskapet skal være norske statsborgere, eller som det heter i våre dager, "kronisk norske". De øvrige 80 prosent skal være i landet de representerer minst 380 døgn over to år mellom september 2018 og august 2020.

Mye av treningen vil foregå i simulator og NorSteam har søkt om midler til å bygge en simulator til 12 millioner kroner. Den skal gi effektiv trening for hele laget, også designerne. Simulatoren vil hente inn data som vil hjelpe laget til en bedre båt, før båten er ferdig bygget. 

Knapp tid

For å få et lag på bena til 2021 er tiden knapp. Den siste påmeldigsfristen utløpet 31. desember. Startkontingenten for de senest påmeldte er USD 3 millioner. Så langt er det bare tre utfordrere klare, fra USA, Storbritannia og Italia. Det er færre enn hva arrangøren har lagt opp til. Team New Zealand vil være ivrige etter å fylle alle syv plassene satt av for AC prosjekter i Auckland og vil trolig være villige til å strekke påmeldingsfristen.

– Jo senere båten på banen, desto mer vil utviklingen av teknolgien ha kommet, sier Løken.  Han mener det er viktig å få en båt til seilasene i 2021. Hva som skjer etter det er uklart ettersom vinneren gjerne vil sette sine egne avtrykk på fremtidige regler.

Etter reglene kan hvert lag stille med to båter. Den første kan sjøsettes 31. mars neste år, den andre 1. februar 2020. America's Cup World Series starter med to regattaer i annen halvdel 2019, mens det i 2020 blir tre regattaer pluss en juleregatta i desember. Prada Cup for utfordrerne arrangeres i New Zealand i januar-februar 2021, mens selve finalen går i mars. 

Og der er altså målet å få en norsk båt.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen