Søk i arkivet

KANDIDAT: RS Aero under testseilingen i Spania i mars.
KANDIDAT: RS Aero under testseilingen i Spania i mars.
USA: Melges 14 leveres med tre rigger. Det er en fysisk krevende jolle.
USA: Melges 14 leveres med tre rigger. Det er en fysisk krevende jolle. Foto:
TJEKKIA: D-zero er produsert av Devoti Sailing som er ledende på Finnjoller. Den har to rigger.
TJEKKIA: D-zero er produsert av Devoti Sailing som er ledende på Finnjoller. Den har to rigger.
LASER: Laseren er blitt 50 år.
LASER: Laseren er blitt 50 år. Foto:

World Sailing ser etter arvtager for Laseren

I forrige uke testet World Sailing ulike joller som klasse som enmannsjolle for kvinner og menn for OL i Paris 2024.

Joller fra fire ulike produsenter har blitt seilt av 11 seilere over tre dager fra Valencia i Spania. Etter hver dag har panelet som til slutt skal bestemme hva so skal bruker under OL i 2014 mottatt evaluering av de ulike seilerne. Seilerne har vurdert hvor godt båten er egnet for konkurranse på toppnivå, de har vurdert jollenes ytelse, tiltrekningskraft, tilpasningsmuligheter, transportmuligheter, standardisering av utstyr, samt produktkvalitet og hvor bærekraftig jolla er produsert. 

Vi skrev om at Laseren ble utfordret alt i oktober, les; Laser får konkurranse om OL-status

DUELL: RS Areo med hvite seil mot
Melges 14

DUELL: RS Areo med hvite seil mot Melges 14

Fra åtte til fire

World Sailing mottok søknader fra åtte ulike jolleprodusenter, og plukket ut fire av disse for prøveseiling. Laser Standard og Radial har blitt testet opp mot D-Zero, Melges 14 og RS Aero. World Sailing har besøkt produskjonslokalene for de ulike jollene, og sjekket om informasjonen om jollene stemmer. En slik klasse krever at produsentene kan levere joller i store volumer i høy kvalitet.

LES: Norge på langs i en sprek jolle

Pressemelding fra RS Sailing

RS Sailing, som produserer RS Aero, sendte ut en pressemelding om testingen denne helgen. Produsentene fikk ikke lov til å delta under evalueringen, og fikk heller ikke kommentere under prøveseilingen, men ønsker å kommentere nå. De presiserer at jollene de stilte til testingen var helt standard produksjonsjoller, noe de mener noen av de andre ikke gjorde. RS Sailing fremhever at de har infrastrukturen i orden, og at de bygger båter etter strenge standarder, og at RS Aero er en jolle med lave kostnader og lang holdbarhet.  

LES: Laseren kan få ny rigg

Laser RS Aero Melges 14 D-zero
Lengde 4,20 m 4,00 m 4,30 m 4,20 m
Bredde 1,39 m 1,40 m 1,58 m 1,42 m
Vekt 59 kg 33 kg 54 kg 43 kg
Seil (jr) 4,7 kvm 5,2 kvm 5,5 kvm
Seil (W) 5,8 kvm 7,4 kvm 7,8 kvm 6,9 kvm
Seil (M) 7,0 kvm 8,9 kvm 9,1 kvm 8,1 kvm
Lansert år 1969 år 2014 år 2015 år 2014
Pris kr. 71000 kr. 89000 kr. 82160  kr. 82000

 

JOLLER: Laser blir utfordret av
Melges 14, RS Aero og D-zero.

JOLLER: Laser blir utfordret av Melges 14, RS Aero og D-zero.

 

 

 

 Kommentarer

DOMMERPANELET

Dina Kowalyshyn (USA) - Chair of the Evaluation Panel and Equipment Committee Chair
Torben Grael (BRA) - Board Member
Nadine Stegenwalner (GER) - Board Member
Yann Rocherieux (FRA) - Board Member and Athletes' Commission Chair
Jurgen Cluytmans (BEL) - Equipment Committee member, International Measurers Sub-committee Chair, Equipment Rules of Sailing Sub-committee Chair
Jo Aleh (NZL) - Athletes' Commission
Stefan Rahm (SWE) - Events Committee member
Rob Holden (RSA) - Training Delivery Manager
Bernard Destrube (FRA) - Medical Commission member
Jaime Navarro and Hendrik Plate - World Sailing Technical Team

 

TESTSEILERE

Menn
Pavlos Kontides (CYP)
Ash Brunning (AUS)
Guillaume Boissard (FRA),
Ben Childerley (GBR)
Christian Rost (DEN)
Stepan Novotny (CZE)

Damer
Fatima Reyes (ESP)
Anna Munch (DEN)
Sarah McGovern (GBR)
Tanya Elias Calles (MEX)
Mafalda Pires de Lima (POR)

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen