Søk i arkivet

STABIL: RM1180 i stabilitetstest.
STABIL: RM1180 i stabilitetstest.
DEKK: 39-foteren har alle vinsjene flyttet frem på hyttedekk.
DEKK: 39-foteren har alle vinsjene flyttet frem på hyttedekk.

RM 1180Femte generasjon RM i riktig størrelse

RM spyr ut båter, og nye modeller, men få havner i Norge. Kanskje den nye 39-foteren kan gjøre noe med det.

DEKK: 39-foteren har alle vinsjene
flyttet frem på hyttedekk.

DEKK: 39-foteren har alle vinsjene flyttet frem på hyttedekk.

I disse dager gjøres RM 1180 sjøklar i Frankrike. Verftet forteller at modellen er første i en ny generasjon seilbåter med enda sprekere seilingsegenskaper. Båten bør passe godt inn i det norske markedet.

Tre lugarer

RM 1200 imponerte oss den gangen vi kjørte en stor sammenligningstest av 40-fotere. Den franske båten bygget i glassfiber, epoxy og kryssfiner seilte fort, og hadde en rekke fornuftige løsninger for tur og havseilas. Opp gjennom årene har vi seilt en rekke modeller fra RM, og aldri blitt skuffet. Verfet bygger lett og sterke båter med gode seilegenskaper, og praktisk innredning.

Som vanlig kan båten leveres med en eller to kjøler. Med to kjøler er seilingsdybden redusert, og den kan stå på roret og de to kjølene på land, ideelt for tidevann.  Båten kan også leveres med løftbar kjøl. 

Frem til nå er det bare båter over 40-fot som har hatt tre lugarer. Det har kanskje vært en grunn til at ikke flere har kjøpt disse fantastiske båtene som i senere tid har blitt solgt i Norge av FjordSailing i samarbeid med Francois Gabart.

Ny RM 1180 ser ut til å være den perfekte båten for dem som ønsker kombinasjon mellom plass og lett håndtering.

LES: François Gabart og FjordSailing satser sammen

Sprekt design

Som vanlig er det Marc Lomard som står bak linjene. Han er glad i negativt spring, og mener at fribordet skal være høyest der det er viktigst for innredningen. RM 1180 har også knekk i skroget opp mot dekk fremover mot baugen, slik Hugo Boss og andre regattabåter nå har fått. Formen stiver av konstruksjonen og reduserer vekten.

39-foteren blir en skikkelig havseiler, og seilhåndteringen er flyttet frem ved nedgangsluken, dette i kontrast med det som er vanlig, hvor vinsjene er flyttet bak til rattene. Å ha vinsjene bak er ideelt for kystseilas, når det ikke ser stor sjø, og man håndstyrer. Løsningen til RM fungerer best med autopilot, om man bare er en om bord.

Innredningen ser fornuftig ut. Skikkelig kartbord er på plass. Båten får også en stor bysse med støtte for matlaging på havet. Den får ett bad, som noen helt sikkert ville hatt større, på bekostning av kartbordet.

RM har ikke publisert noen pris, men vi googlet oss frem til at den blir 211 100 euro.

Tester av RM

Vi har seilt mange av RM-modeller. I 2011 seilte vi RM 1060, og 2012 seilte vi RM 1350, og RM 1260 som ble kåret til Årets Båt i Europa for 2013. RM 890 er verftets minste, og va i 2014 første modelle i en ny generasjon. Året etter seilte vi RM 1070. RM ble på ny kåret til Årets Båt i Europa med RM 970, en modell som har blitt svært populær. Vi seilte den i 2016. 

 

INNREDNING: RM1180 får en
fornuftig innredning med tre lugarer og ett bad.

INNREDNING: RM1180 får en fornuftig innredning med tre lugarer og ett bad.

 

 

 

 Kommentarer

RM 1180

LOA : 13,05m

Skroglende : 11,80m

Bredde : 4,37m

Dybde: 2,25m/1,95m

Vekt : 7000kg

Mastehøyde : 19,10m

Motor : IB Volvo D2-50 (50 cv)

Diesel : 105L

Vann : 2x150L

Septik : 55L

Storseil : 47m2

Forseil : 45m2

Staysail area : 25m2

Gennaker : 150m2

Navigation category : A

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen