Konflikt mellom båtutstillere i Sverige

ELLÖS: Hallberg-Rassy dominerer utstillingen på Orust.

– Utstillerne er enige om en sak. Seilbåtene må stilles ut på samme sted.

Denne helgen er det både utstilling i Marstrand, samt den tradisjonelle messen på Orust. Vi har tatt runder og sjekket stemningen. 

Publisert Sist oppdatert
MOTOR: Utstillingen i Marstrand er størst, men domineres av motorbåter.

For tredje år på rad arrangeres Marstrand Boat Show, samme helg som Öppet Varv. Nytt i år er at det også er seilbåter i Marstrand, og at utstillingen er støttet av SweBoat, bransjeorganisasjonen i Sverige. 

Alle taper

Utstillere SEILmagasinet har snakket med er alle enige om at konflikten er trist, og at alle seilbåtutstillerne bør stille ut samlet. Men om det skal være på Ellös eller i Marstrand er utstillerne ikke enige om. Argumentet mot å stille ut på Elløs har vært stedets infrastruktur med hotell som ble asylmottak, og at stedets eneste spisested med nød kan kalles en restaurant. 

Magnus Rassy, som står bak Öppet Varv, har jobbet hardt med å forbedre utstillingens svake punkt og holdt utstillerfest fredag kveld. Han har også utarbeidet en lang liste av hoteller og overnattingssteder i området. 

To  profiler

Det er særlig de svenske produsentene som er i Marstrand. Svenske seilbåtselgere har skapt et kartell hvor de har blitt enige om å ikke stille ut på innendørsutstillinger. Dette kartellet har også blitt enige om å flytte utstillingen til Marstrand. Det gjør at du finner typiske masseproduserte båter som Hanse, Bavaria, Dufour, Jeanneau og Beneteau i Marstrand, mens du finner kvalitetsbåter som Hallberg-Rassy, X-Yachts, Najad, Faurby, Discovery osv i Ellös, mange båter du ikke vil finne under Båter i Sjøen om to uker. 

– Vi tok en nøye vurdering, men valgte Ellös på grunn av at det er her våre sammenlignbare båter er. Vi ser det som en fordel at kunder kan se hvordan kvalitetsbåter bygges på verftet til Hallberg-Rassy, forteller Thomas Dan Hougaard i Faurby.

Ellös, foretrukket av nordmenn

Det var nordmenn i Marstrand, men vi møtte flere på Ellös. Reiseveien kan ha noe å si. Det er greit å kjøre opp og ned til Ellös på dagen, men til Marstrand blir det nesten to timer mer i bil. Vi erfarte at det var umulig å finne ledig overnattingsted. 

– Vi har hatt like stort besøk som i de senere år. Noen nøyaktige tall har jeg ikke, fordi det er gratis å komme inn, men vi får en formenning ved å se antall biler og mengden hamburgere solgt, forklarer Magnus Rassy til SEILmagasinet. Han vil vinne konflikten ved å være best. 

NYHET: Sun Odyssey 440 har verdenspremiere i Marstrand.
NYHET: Hallberg-Rassy viser frem sin nye 34-foter på Ellös.