Søk i arkivet

START: VO65 med sveitstisk flagg bør være en av de raskeste båtene, her ved siden av Dufour 34 «Duffy» som er den minste.
START: VO65 med sveitstisk flagg bør være en av de raskeste båtene, her ved siden av Dufour 34 «Duffy» som er den minste. Foto:
Foto:
Pontoons_Safety
Pontoons_Safety
Pontoons_Safety
Pontoons_Safety
NORSKE: Mannskapet på Dufour 430 «Vakivaki».
NORSKE: Mannskapet på Dufour 430 «Vakivaki». Foto:
BARN: Lek med lego om bord i «Magicus».
BARN: Lek med lego om bord i «Magicus». Foto:

ARC 2019 i gang med åtte norske

190 båter startet fra Las Palmas med kurs St. Lucia 24. november.

VIND: Prognosene viser lett
passatvind i starten av overfarten.

VIND: Prognosene viser lett passatvind i starten av overfarten. Foto: James Mitchell

Over tusen seilere fra 53 ulike nasjoner deltar i ARC. Verdens største rally over hav. De 190 båtene skal seile over 2 700 nautiske mil.

Behaglig start

Sol og 10-12 knops vind fra nordvest ga en flott start. Mange heiste spinnaker. Vinden økte utover dagen, og langs kysten av Grand Canaria akselererer vinden. Men syd for øya er det vindskygge. Spørsmålet er alltid hvor lang syd man bør gå, før kursen legges vestover. En mer vestlig kurs gir kortere distanse, men mindre stabil vind.

Ingen rekord

– Jeg tviler på om det blir noen fartsrekord over havet. Det ser ut som at båten vil ha lett til moderat passatvind, men det vil bli en behaglig tur, forteller ARCs meteorolog, Chris Tibbs. Båtene har nå 10-15 knops vind, men vinden vil løye i dagene fremover, og holde seg under 10 knop.

BARN: Lek med lego om bord i
«Magicus».

BARN: Lek med lego om bord i «Magicus». Foto: World Cruising

Flere båter snur

Trackingen viser at noen båter har snudd, og andre ikke har startet, men ingen av disse er norske. Vinden i området ser behaglig ut, og arrangøren har ikke rapportert om noen hendelser.

De raskeste båtene har valgt et sørlig kurs, og i tet ligger den 78 fots katamaranen «Allegra» i tet rett foran JP54 «The Kid», mens det er katamaranen «Muttley», en Grainger 60 som står oppfør som leder, fordi båten ligger lengst vest.  De raskeste båtene holder en fart på over 10 knop, mens snittfarten ligger på rundt 5-6 knop. 

19 norske

Storbritannia er det desidert største nasjonen med hele 55 båter, etterfulgt av USA med 21 båter, Tyskland med 17 og Frankrike med 12. Norge og Sverige er den femte største nasjonen når det gjelder deltagere. Tidigere har vi ofte vært den tredje største, etter Storbritannia og Tyskland, men i fjor var det bare seks norske. Tildigere har det vært opp mor 20 norske båter i ARC.

Norske båter ser ut til å foretrekke ARC+ som starter to uker før. I ARC+ legger båtene en sving innom Kapp verde. Det seiler 11 norske i ARC+, så til sammen er det 19 norske båter på vei over Atlanterhavet under World Cruisings Clubs arrangementer. 

Norske båter i ARC

Hello World Hanse 430e Marte Løge
Magicus Jeanneau Sun Odyssey 42i Otto Andreas Rustand
Milly Hanse 388 Johan Broxford
Ruffen Beneteau Oceanis 423 Andreas Baartvedt
Sea Change Farr 50 Morten Gronneberg
Simane Bavaria Cruiser 40 Trond Hjalmar Brattoy
Terne Beneteau Oceanis 461 Magnus Sunnarvik-Ween
VakiVaki Dufour 430 Thomas Lien
NORSLE: Mannskapet på Dufour
430 «Vakivaki»

NORSLE: Mannskapet på Dufour 430 «Vakivaki» Foto: World Cruising

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen