Søk i arkivet

FENDRET: «Proxflyer» får lakken godt beskyttet av enorme oppblåsbare fendre under utstillingen.
FENDRET: «Proxflyer» får lakken godt beskyttet av enorme oppblåsbare fendre under utstillingen. Foto:
FENDRET: «Proxflyer» får lakken godt beskyttet av enorme oppblåsbare fendre under utstillingen.
FENDRET: «Proxflyer» får lakken godt beskyttet av enorme oppblåsbare fendre under utstillingen. Foto:
REGN: Cockpiten holdes tøø ved hjelp av bomtelt. Dørken er også beskyttet.
REGN: Cockpiten holdes tøø ved hjelp av bomtelt. Dørken er også beskyttet. Foto:
SALONG: Det er plass til hele gjengen under dekk etter en regatta. Her er båten pyntet til utstilling, bare en blomstervase mangler.
SALONG: Det er plass til hele gjengen under dekk etter en regatta. Her er båten pyntet til utstilling, bare en blomstervase mangler. Foto:

Bli med om bord i ClubSwan 50

Den mest oppsiktsvekkende båten på Båter i Sjøen er en knall rød seilbåt med sort mast til 15 millioner kroner.

FENDRET: «Proxflyer»
får lakken godt beskyttet av enorme oppblåsbare fendre
under utstillingen.

FENDRET: «Proxflyer» får lakken godt beskyttet av enorme oppblåsbare fendre under utstillingen.

Seilmagasinet Axel Nissen-Lie

Det er lenge siden Nautor Swan viste frem båt på messe i Norge. Jeg kan faktisk ikke huske sist. Båter i Sjøen er en unik mulighet, eller må du ta flyet til Cannes, eller Dusseldorf, for å se slike båter. ClubSwan 50 er ingen typisk Swan, men representerer verftets verdier og teknologi. Båten ble lansert i forbindelse med verftets 100 års jubileeum, og skulle vise at de så fremover, ikke tilbake. I løpet av to år har modellen blitt en enorm suksess.

Vi syns ClubSwan 50 var messens mest oppsiktsvellende båt i Dusseldorf 2017, les saken her. 

Rask, men komfortabel

ClubSwan 50 ble kåret til Årets Båt i Europa i kategorien «Performance Cruisers». I juryen var det mye diskusjon om båten kan brukes til turseiling, og konklusjonen ble ja, i en viss grad. Med to rev i storseilet, og stormfokk har båten nok krefter til trygg og enkel ferieseiling.

Båten leveres med to ulike innredningsalternativer. «Proxflyer» har to lugarer akter, og badet mellom salong og forpigg hvor også byssa er plassert. Den andre versjonen har dobbelt bad forut, og byssa plassert akter på styrbord side.

SEILmagasinet testet båten i 2017, les: Vant med ekstrem design.

CLUBSWAN: «Proxflyer» er
Båter i Sjøens mest oppsiktsvekkende båt.

CLUBSWAN: «Proxflyer» er Båter i Sjøens mest oppsiktsvekkende båt.

Seilmagasinet Axel Nissen-Lie

Ikke ekstremt dyr

ClubSwan 50 starter på 1,1 millioner euro uten moms. Det er mye penger, men så får du en båt som er bygget med de mest avanserte materialene som er å oppdrive. Dekksutstyret holder også ypperste klasse. Karbonriggen har også vant i karbon, formet som en vinge.

Men 1,1 millioner er bare en start. I tillegg kommer seil og elektronikk. Det røde skroget på båten på messa har heller ikke vært gratis.

Det koster også mye å drifte en slik båt. Havneplassene i Middelhavet er svinedyre i forhold til her hjemme. Det er vanlig å ha en betalt mann som tar vare på båten. Videre leies det inn profesjonelle seilere for regatta og trening.

Klassereglene sier at seilene må brukes minst to sesonger. Det gjør at millionregningen fra seilmakeren ikke kommer hvert år. 

Vi seilte klubbregatta med «Proxflyer» i juni, les saken og se video her

Opplev båten

Vi har tatt 360°-bilder om bord i ClubSwan 50. Bildene over dekk er tatt under testseiling i Spania i 2017, mens bildene under dekke er fra «Proxflyer» som er utstilt på Aker Brygge. Klikk deg gjennom båten med de rød prikkene, og vri bildet rundt for å se den fra alle vinkler. 

 

Embed:

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen