Jentene gir seg ikke, men satser på nytt prosjekt

Jentene fra SCA er på sponsorjakt med nytt prosjekt til 2017/18.

Publisert Sist oppdatert

Jentelaget i Volvo Ocean Race har mistet sponsoren, SCA, men har beholdt fargen, pågangsmotet og optimismen for å få til et nytt prosjekt med ny partner til Volvo Ocean Race 2017/18. Nå lanserer de «The Magenta Project».

Kilde til inspirasjon

Laget som ble ledet av britiske Sam Davies, ble en inspirasjonskilde for jenteseilere verden over. Ikke bare leverte de bedre og bedre seiling etter hvert som regattaen skred frem, der de med en etappeseier og sammenlagt 3. plass i havneregattaene skrev de seg inn i seilerhistorien.

Mest av alt viste de ved sin mentale styrke at det er mulig for jenter å konkurrere i en av verdens mest krevende utholdenhetsøvelser, Volvo Ocean Race. For å kompensere for åpenbare fysiske begrensninger hadde Knut Frostad & Co lempet på reglene slik at jentene hadde en større besetning enn guttebåtene. Det lyktes man godt med, og etter hvert som også jentene fikk erfaring som kunne matche guttene, konkurrerte de på like fot.

Nekter å gi seg

Det var en stor skuffelse for laget da den svenske sponsoren, SCA, valgte å kaste kortene etter årets regatta. Men jentene har fått blod på tann, ikke minst takket være tilbakemeldingene fra en stadig økende skare av fans verden over.

Når de nå lanserer sitt nye prosjekt, er det for å videreføre erfaringene fra siste race og for å kunne åpne for flere jenter i profesjonell seiling på havet.