Etter å ha seilt i ti mimer og tilbakelagt 304 nm har Coville
opparbeidet seg en ledelse på 62,5 nm sammenlignet med Jules Verne-rekorden fra
2017. For å slå den må «Sodebo-Ultime» seile rundt jorda på under 40 dager, 23
timer, 30 minutter og 30 sekunder. Den 105 fots lange trimaranen gjør for
øyeblikket 29,5 knop, og nærmer seg Kapp Finisterre. Det ser ut som at Coville får
en mer direkte kurs mot Kanariøyene, og kan da seile litt kortere vei.
Coville håper på å runde Kapp Det Gode Håp på under 12 døgn.
Før de startet har de analysert værprognoser ti døgn frem, og beregnet kurs og
vindvinkler fra lavtrykksystemene i nord, gjennom passatvinden, stillebeltet og
over evaktor. Videre gjennom passatvinden i sør, og til lavtrykksystemene i
Sørishavet.
NY: «Sodebo3» er den nyeste og mest ekstreme Ultime-båten.
BISCAYA: Rekordforsøket er i gang, og «Sodebo3» øker ledelsen på rekordskjemaet.
MANNSKAP: Thomas Coville med Benjamin Schwartz, Frédéric Denis, Pierre Leboucher, Léonard Legrand, Guillaume Pirouelle og Nicolas Trousse
Thomas Coville har jobbet med sponsoren «Sodebo» siden 1998.
Han har også nesten like lenge vært sponset av Helly Hansen. Coville var også
med som mannskap på Knut Frostads Volvo Ocean raceprosjekter. I 2016 satte
Thomas Coville ny jorda rundt rekord alene på bare 49 døgn, tre timer, syv
minutter og 38 sekunder, men denne rekorden ble slått av Francois Gabart året
etter. Etter det har Coville fått seg ny trimaran, og gjort gjentatte
rekordforsøk. For ett år siden stoppet rekordforsøket opp i Det Indiske hav da
han lå foran skjemaet, med ødelagt utstyr. Han forsøkte seg også i 2020. Også Francois
Gabart forsøkte seg på Jules Verne-rekord i fjor, men måtte gi opp.
Annonse
Thomas Coville seiler nå med det samme mannskapet som i
fjor, nemlig Benjamin Schwartz, Frédéric Denis, Pierre Leboucher, Léonard
Legrand, Guillaume Pirouelle og Nicolas Trousse.
REKORDFORSØK: Kvinnene seile samme båt som satte rekord i 2017. De har nå seilt i 16 døgn.
LÅST: Storseilet låses på ulike posisjoner. Låsen har kilt seg for jentene på «The Famous Project CIC».
Ikke alene
Syv kvinner, i ledelse av Alexia
Barrier er også i gang med Jules Verne-rekordforsøk. De startet 29. november
og ligger over 3000 nm bak rekorden. De har problemer med et storseil som
hverken går opp eller ned, og har satt kursen mot Cape Town.
Annonse
Ultime 32/23
Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal
lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres
shorthanded, double eller single. De må også være over 23 meter lange. Det er ingen begrensning på seilareal eller mastehøyde.
Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn.
Riggen er ca 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten
veier 1,2 tonn.
De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele
konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og
effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det
krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s).
Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på
tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil
de eldre båtene klare å holde følge.
Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og
spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre
28 til 30 knop. «Gitana 18» vil bli den tiende Ultime-trimaranen som blir bygget. Det var før Route du Rhum at klassen fikk sin spede start og tillot større flerskrogsbåter. Først i 2018 ble klassen godkjent av det franske seilforbundet. En av disse er ødelagt.
Fire Ultime konkurrerte under Transat Cafe L'OR i november. Da vant SVR-Lazartigue foran Sodebo. Actual Ultime 4, tidligere Gitana 17 ble tre, mens Maxi Banque Populaire ble sist etter å hatt tekniske problemer.
JULES VERNE TROPHY
Jules Verne-trofeet ble satt opp i starten av 1990-tallet hvor man ville forsøke å seile jorden rundt på under 80 døgn. Start og mål er en linje mellom Ushant i Frankrike og Lizards Point i England.
I 1993/1994 seilte «Commodore Explorer» distansen på 79 døgn, som gir 11,35 knop i snitt. Etter den gangen er rekorden slått syv ganger.
Den nåværende rekorden ble satt 27. januar 2017. «Idec Sport» brukte bare 40 døgn, 23 timer og 30 minutter på runden rundt jorden. Det var 4 døgn, 14 timer, 12 minutter og 23 sekuder raskere enn Loick Peyron og »Banque Populaire V»s verdensrekord fra 2012. Om bord i «Idec Sport« var Francis Joyon, Clément Surtel, Alex Pella, Bernard Stamm, Gwénolé Gahinet og Sébastien Audigane
Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil, men «Idec Sport» måtte ta omveier for å finne et ideelt spor. De seilte 26 412 n mil, noe som gir en utseilt hastighet på 26,85 knop.
Hadde de seilt korteste vei, ville snittfarten vært på 22,84 knop.
Det neste nå er å seile under 40 døgn, dobbelt så raskt som på 1990-tallet.