Kostnadskutt en forutsetning for fremtidige Volvo Ocean Race

Finanskrisen skaper store utfordringer for kommersiell seilsport. Kostnadskutt er nødvendig for å viderutvikle Volvo Ocean Race, sa Knut Frostad på Volvo/Seilas´ foredrag igår

Publisert

Han har derfor engasjert VOR partner Boston Consulting Group som har nedsatt en arbeidsgruppe under ledelse av BCG Norge-sjefen og den tidligere OL-seileren i Soling Rune Jacobsen til å snu på hver krone for å gjøre VOR 2011/12 mer kostnadseffektiv. Alt fra utstyrsbegrensninger, kortere og færre opphold i havn, mindre reiser for familie til å videreutvikle VO70 regelen til å favorisere gamle båter vil nå bli vurdert før den neste regattaen. At det i fremtiden skal være flere seilere under 30 år, skal også bidra til å senke kostnadene. Også for VOR eieren Volvo er det i disse krisetider for bilbransjen nødvendig å telle kronene, og det er positivt for dem at med dagens samarbeidspartnere står bilfabrikkene bare for mindre enn 50% av kostnadene ved regattaen.

Kommersiell suksess i Asia

Derfor er det svært positivt at anløpene i Asia har vært en stor suksess med stor publikumsinteresse og pressedekning. Særlig i Kina er interessen stor og den kinesiske mediepersonen på Green Dragon Team har oppnådd heltestatus i hjemlandet. For mobiltelefonselskapet Ericsson er India og Kina de største vekstmarkedene og det er grunn til å tro at selskapet har fått full uttelling for sin deltakelse med to båter.

Daglige medieoppslag i Spania og Nederland

Allerede har årets Volvo Ocean Race oversteget medieoppmerksomheten fra den forrige regattaen og det er særlig i Kina. Spania og Nederland interessen er stor. I de to sistnevnte nasjonene er det daglige oppslag i papirpressen om Volvo Ocean Race ettersom seilere fra begge nasjoner er med på å prege seilasen.

Ikke Qingdao igjen

Til tross for at OL-byen Qingdao trolig var at av de beste havneanløp noen gang i regattaens historie, er det lite trolig at regattaen kommer tilbake hit. Forholdene i Kinahavet som førte til at tre båter måtte gi seg med alvorlige skader, gjør Kina til et mindre opplagt mål for neste regatta. Hong Kong er et mulig alternativ. Frostad refererte til endel kritikk av regattaledelsen som en følge av skadene bå båtene, men som han sa; - Vi kan ikke ta ansvaret for vær og vind i en jorden rundt regatta. Det er fremdeles opptil seilerne å utvise det nødvendige sjømannskap. Han berømmet de skipperne som hadde beordret stopp da det blåste som verst nord for Borneo og sa at han faktisk hadde fryktet enda værre forhold på den fjerde etappen. - Ingen båter kan tåle å krysse i mer enn ti knops fart i 16 meter høye bølger og tre knops medstrøm, sa han.

Skryt til nordmennene

Som VOR sjef kan ikke Knut favorisere enkelte lag, men overfor et norsk publikum kunne han ikke skjule gleden over hvor bra de tre norske seilerne nå gjør det ombord på den nordiske Ericsson-båten. At Green Dragon Team nå også har en navigatør fra Majorstuen, riktignok nederlandske Wouter Verbraak styrker intrykket av et voksende havseilermiljø på høyt nivå i Norge. Foruten navigatøren Aksel Magdahl som er verdt et eget avsnitt, er super-rormann Eivind Melleby og den utholdende og erfarne Arve Roaas med å sette sitt preg på E3

Who is this Magdahl

Det var spørsmålet fra Puma skipper Ken Read under en middag med Knut Frostad nylig. Aksel Magdahl har virkelig markert seg som en av verdens beste navigatører i denne regattaen. VOR skribent og navigatør Mark Chisnell har utarbeidet et statistikk over navigatørene i regattaen og når det gjelder å gjøre minst feil kommer Aksel ut helt i toppen. Ikke minst har han scoret tungt hos konkurrenter og observatører for sitt dristige kursvalg etter å ha passert poengpunktet ved 36 grader syd på 2. plass. Til tross for kortsiktige tap viser routing og værprognoser at E3 kan komme ti å ta ledelsen allerede i løpet av det neste døgn og at båten vi lede regattaen ved begge isbegrensningene. Slår det til vil heltesatusen stige ytterligere.

Bursdagssang

Aksel Magdahl fyller 30 pr idag, men med tidsforskjellen til Stillehavet der E3 befinner seg, var fødselsdagen godt igang da vi fikk kontakt med Aksel direkte fra båten i går kveld. Han fikk da meg egne ord forklare sitt kursvalg overfor det 170 personer store seilkyndige publikumet som kvitterte med å synge "Happy Birthday", noe jubilanten satte stor pris på.

Wouter Verbraak skriver historie

Vi hadde også direkte kontakt med navigatøre på Green Dragon Team, Wouter Verbraak som nå kan skrive historie i Volvo Ocean RAce som den eneste som har navigert tre forskjeliige båter i det samme racet. Han startet som navigatør på den russiske båten, men da denne måtte gi seg med pengeproblemer, ble han hyret inn av Delta Lloyd, og er nå vikar på Green Dragon mens Delta Loyd er dekkslast på et lasteskip til Rio. Han kunne fortelle at Green Dragon er langsommere enn konkurrentene og at det kan komme til å prege kursvalgene som defor kan bli mer radikale, men at stemningen i laget og kvaliteten på seilerne var noe av det beste han har opplevd. Han kunne også berolige sin kone Kristine som satt i salen, med at det neppe var noen grunn til å bekymre seg for sikkerheten på denne etappen.

Ny teknologi

Det er ingen annen sport som åpner opp for større teknologiske utviklingsuligheter enn seiling, sa Knut Frostad. Det kan bidra til å gjøre havseiling til like publkumsvennlig som Formel 1. Medieperson ombord har vært en stor suksess, men Knut understreket at det var lettere å gøre en god filmfotograf av en seiler enn omvendt. Han påpekte også betydningen av simulatorspill der mer enn 100.000 deltakere nå seiler Volvo Ocean Race virtuelt, enkelte opptil ni timer om dagen, og han viste til et svensk-kinesisk team som har delt døgnet mellom seg for å kunne følge racet 24 timer 7 dager i uken. De fleste av spilldeltakerne har ikke seilt tidligere, og Knut pekte på hvilken betydning dette hadde for å øke publikumsinteressen for regattaen og seilsport generelt.

Vil fortsette

Knuts kontrakt med Volvo Ocean Race går ut etter dette racet, men mye tyder på at han fortsetter som sjef for regattaen. Han vil gjerne implementere de endringer han nå foreskriver, men han innrømmer gjerne at det rykket litt i seilerhjertet da seilervennene Aksel, Eivind og Arve la avsted fra Qingdao for tre uker siden.