En liten smak av ARC

Norske langturseilere seilte i flokk og følge fra Cascais til Porto Santo.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: «Tamara» i fint driv mot Porto Santo.

Nå det er flere seilbåter som skal samme vei, så blir det regatta. I Cascais i Portugal ble det stadig tettere av norske båter i slutten av september. Noen har lagt kursen sydover mot Marokko, mens de fleste ville over til Porto Santo og Madeira. Fredag 25. september hadde fire norske båter felles start med kurs motPort Santo. Disse båtene var «Vitesse», Beneteau 54, «Carisma II», Bavaria 46 Vision, «SunTrip», Bavaria 42 Cruiser og «Tamara», Jeanneau Sun Oddysey 439. Tre av disse båtene er påmeldt til ARC.

Opp med spinnakeren

Lars-Fredrik Moe-Helgesen og Gina Lillemork Nilsen er glad i en regatta, og har seilt mye konkurranse, både med Sun Odysseyen de har, og andre båter.

– Ombord i «Tamara» heiste vi seil og satte kursen rett på waypoint. Vinden kom nordnordøst, så medvindsseil ble fort et tema på radioen… Kanal 77 er i området okkupert av den norske flåten, La Familia Noruega (som stadige vokser). Konkurransemomentet var sterkt også her ombord, så det tok ikke lange stunden før spinnakeren hang oppe, og «Tamara» kler spinnaker!

Vi seilte av gårde i god fart, og det var moro å se at vi fikk et lite forsprang på de andre… På ettermiddagen måtte spinnakeren ned, vinden hadde økt litt, og om natten ble det fokk. Det var nok til at de andre norske båtene tok litt innpå igjen, og vi var raskere med spinnakeren dag to… Så ble 3 det code 0 på natten, og mer spinnaker… Med sporadisk radiokontakt, AIS-signaler og seil i horisonten var spenningen på topp hele turen, skriver langturseilerne på egen blogg.

Måneformørkelse og varmt

– Vi hadde følge av delfiner og så måneformørkelsen fra skyfri himmel, helt rått. Vi fulgte med på vanntemperaturen som økte fra 17 til 25 grader, og vi seilte i shorts og t-skjorte på dagen. Helt utrolig deilig, står det i bloggen.

Lars-Fredrik Moe-Helgesen og Gina Lillemork Nilsen i «Tamara» var omtalt i Seilas nummer 3 i år i forbindelse med utrusting av båten for langtur. Langturseilerne har montert en batteribank på 1000 Ah med litiumbatterier.