Miss i siste ødela dagen for Berthelsens lag

Nederlandske Pieter Heerema med Lasse Berthelsen ombord holdt Coutts/Ellison og Spithill/Costecki bak seg helt til dagens 4. seilas i Austria Cup for RC 44 klassen.

Publisert

Bildet over viser Lasse Berthelsen. Alle fotos: Mikkel Thommessen

Gmunden: Skyene hang lavt over fjellene som omgir idyliske Traunsee i østerriske Salzkammergut, og først etter et par timers landligge i vindstilla ble det seiling under akseptable forhold på den lille innsjøen. Da fikk rutinerte Peter «Luigi» Reggio gjennomført fire seilaser i vind som varierte mellom 5 og 12 knop. I et jevnt sterkt felt varierte rekkefølgen mellom båtene og bare «RC44 Challenge» fikk alle sine plasseringer blant de fem beste. «No Way Back» med den hollandske Drakeseileren Pieter Heerema til rors og Lasse Berthelsen til å trimme seilene ledet klart foran den fjerde og siste seilasen, men ble klemt bak i feltet og måtte se at Larry Ellison og Russell Coutts tok teten i sammendraget etter 2. plass i en seilas de ledet inntil gennakeren spjæret på den første lensen. America´s Cup rormann James Spithill og John Kostecki seilte ikke spektakulært, men var aldri langt unna teten og har samme poengsum som ledende «BMW Oracle».

Vanskelige forhold

Vinden som kom fra nord-øst gjorde at det stort sett lønte seg å slå inn mot land på styrbordsiden og deretter slå seg opp langs land til man sto opp bidevindsmerket. Noen unntak var det imidlertid og det ga taktikerne store utfordringer og gjorde at reultatene svingte kraftig. En annen utfordring på innsjøen var flytende grener og kvister. «Team Aqua» som vi seilte med i den andre seilasen fikk en gren hengende fast i kjølen og droppet fra åtte til fem knop på kryssen. Mannskapet fikk heist en mann over siden og grenen ble fjernet, men så tett er det i klassen, at sisteplassen i seilasen var uunngåelig.

Krevende båter

RC 44 er en rendyrket regattabåt, en mini America´s Cup båt skapt for baneseilas og uten rekke. Mannskaper henger over skutesiden som i en Starbåt eller 5.5 meter, men har ingen ristropper å feste bena i. Da blir det å holde seg fast i stag, vinsjhåndtak eller skjøte, og foruten at de er tungt å henge, er det nesten umulig å komme seg inn i båten i slagene. Det krever at mannskapene er i ekstremt god form, og de fleste trener fysisk daglig ved siden av seilingen.

Eieren til rors

RC 44 klassen har en owner/driver regel som sier at eieren selv skal stå til rors i fleetrace. Guennadi Timtchenko seilte sin tredje regatta noensinne og har aldri tidligere stått til rors, men takket være godt mannskap anført av taktiker Paul Cayard hadde «Katusha» likevel 6. plass som beste plassering.

1  «BMW ORACLE Racing», Ellison/Coutts 1    2    8    2   13 p

2  «RC44 Challenge» Spithill/Kostecki  3    5    2    3   13 p

3  «No Way Back» Heerema/Davies/Berthelsen 2    1    3    8  14 p

4. «CEEREF, Igor Lah, 10, 3, 1, 1 - 15 p

5. «Artemis», Torbjorn Tornqvist, 4, 9, 4, 5 - 22 p

6.«Team Sea Dubai», Harm Muller Spreer, 6, 4, 10, 6 - 26 p

7. «Team Islas Canarias» Puerto Calero, Daniel Calero, 5, 7, 5, 10 - 27 points

8. «Team Aqua», Chris Bake, 7, 10, 7, 4 - 28 points

9. «Katusha», Guennadi Timtchenko, 8, 6, 9, 7 - 30 points

10. «Team Austria», Rene Mangold, 9, 8, 6, 9 - 32 points

Se klassens webside fra Austria Cup her

Samme tracking som i Ski-Yachting og Færderseilasen.

RC 44 klassen benytter samme trackingustyr som det Seilas har formidlet til Ski-Yachting og Færderseilasen. I tillegg hadde franske Christine Briand utviklet grafikk som gjorde det enkelt å følge regattaen live på skjerm ombord i tiskuerbåten.

Se tracking her

Gode muligheter for proffer

Lasse Berthelsen fra Fredrikstad er båtmann, seiltrimmer og har mye av prosjektansvaret for hollenderen Pieter Heeremas «No Way Back». Lasse sier til Seilas at det er gode muligheter for profesjonelle seilere, både som båtmenn og mannskap ombord. Det er stadig behov for dyktige folk, og lønningene er gode. Lasse er i full jobb hos Heerema, men får også seile med andre så sant det ikke går ut over den faste jobben. Unge Magnus Mørk er bare 21 år, men er i ferd med å skape seg et navn som båtmann. Foreløpig er han Lasses assistent, men mulighetene åpner seg for den unge nordmannen ettersom han får mer erfaring.

Kom dere utenlands

Lasses råd til unge norske seilere som har ambisjoner om å seile profesjonelt er klart: - Kom dere utenlands. Det beste stedet er Fort Lauderdale i USA. Det er utgangspunkt for leveringsjobber, mange av dem til regattaer der det alltid er behov for mannskap. Jobber du seriøst og skaffer deg et nettverk, er det gode muligheter, sier Lasse med adresse til NORSteam seilerne med ambisjoner.