Måtte forbedre 2. plassen i Rio
Arve Roaas var med da Knut Frostads djuice tok 2. plassen i Rio i 2001/02. - Det måtte forbedres, sier han på brygga i Rio
- Hadde du spurt meg for tre dager siden, hadde jeg nok sagt jeg var lei av denne etappen, men nå, etter å ha vunnet og med en pils i hånden må jeg si det har vært en perfekt etappe, sier 46 år gamle Arve Roaas som ble hentet fra fjellet ti dager før etappestart i Kina og plassert ombord på den nordiske Ericssonbåten.
Blir med videre
Han kom seg raskt inn i laget og har nå tilbud om å forstette regattaen med Ericsson 3, som fast mannskap sammen med Aksel Magdahl og Eivind Melleby. - Jeg fikk så liten tid til å områ meg da jeg ble tilbudt å seile denne etappen, at jeg må rydde til opp i forhold til jobben før jeg kan forplikte meg til videre seilas, sier han. I verste fall må han stå over etappe seks til Boston, før han igjen stiger ombord og fullfører resten av Volvo Ocean Race.
Kollektiv seier
Arve gir æren til hele laget for det imponerende resulatet, en filosofi han deler med skipper Magnus «Mange» Olsson som også dyrker frem kollektive kvaliteter i laget. Det lar seg likevel ikke skjule at Aksel Magdahl får mye av æren for sieren ved sitt offensive kursvalg. - Men han kjørte et tøft løp det siste strekket mot Kapp Horn da han insisterte på å sende oss rett gjennom to lavtrykk. En natt var det så ille at gutta lå nede og ba til Gud. Da synes jeg det var på tide å bremse opp litt.
Stor slitasje på båten
Etter 12500 nm under kjølen under alle slags forhold er det ingen hemmelighet at det har vært stor slitasje på båten, men skroget har holdt selv under den verste bankekryss. Det har gått mest utover lagrene i svingkjølen og generell slitasje som krever grundig servicegjennomgang. - Det er like mye slitasje nå som på de fire første etappene, sier Arve som ikke har vært like oppmerksom på lyder som dem som seilte etappen til Qingdao da båten delaminerte og holdt på å synke.
B-lag mot A-laget
E3 har med seieren på denne etappen for alvor utfordret E4 som er den internasjonale båten, og per definisjon Ericsson A-båt. På de tre siste etappene har E3 3., 5. og 1. plass. E4 har 4, 3 og 2. Sammenlagt har E4 styrket ledelsen på denne etappen og Torben Graels menn ligger 10.5 poeng foran Puma og 20 poeng foran E3 om plasseringene de nå har holder til mål. Det har på norske blogger vært spekulert i om E3 har blitt bedt om å vente på E4 for om mulig å slippe denne frem og styrke sammenlagtmulighetene.
Det er en påstand som Roaas fnyser av. - Hadde det skjedd var det mange som hadde gått i flåtene, sier han og avviser en slik mulighet kategorisk. - Men det er nok endel som er litt overrasket sier han.
Selvtillit i laget
Etter etappeseieren er det naturlig nok stor selvtillit blant gutta på E3 som nå vet at de kan vinne flere etapper. - Sammenlagtseieren henger nok litt for høyt, sier Roaas, - men vi kan få gode resultater på enkeltetapper. Kanskje er 3. plassen innen rekkevidde, sier han og minner om at det er mer enn halvparten av poengene som fremdeles skal fordeles. - Jeg synes vi har seilt bra og tatt vare på de mulighetene vi har hatt, sier han. Ved Kapp Horn havnet E3 i vindstille og kunne på et tidspunt se E4 bare 6-7 nm bak.
- Men vi kom også først ut av vindstilla og etter ett døgn var vi mer enn 30 mil foran.
Ser bakover
- Selv med en ledelse på 100 nm er det jo alltid slik at en ser seg bakover, sier Roaas. - En slik ledelse er lite med disse båtene, selv om det fortoner seg som mye når en ligger bak. Da vi ble nr to med djuice lå vi 70 nm bak ved Kapp Horn. Det synes vi var mye, men så seilte jo djuice vesentlig langsommere enn en VO70.
Etter 5. etappe er dette sammenlagtstillignen under forutsetning av at plasseringen båtene nå har holder til mål:
1) ERICSSON 4, 63,5 poeng
2) PUMA RACING TEAM, 53 poeng
3) TELEFONICA BLUE, 50,5 poeng
4) ERICSSON 4, 43,5 poeng
5) GREEN DRAGON, 39,5 poeng
6) TELEFONICA BLACK, 21 poeng
7) DELTA LLOYD, 12 poeng
8) TEAM RUSSIA, 10,5 poeng
Mannskapet på E3:
1. Magnus Olsson, SWE, skipper
2. Aksel Magdahl, NOR, navigatør
3. Thomas Johansson, FIN, rormann
4. Arve Roaas, NOR, trim/rormann
5. Magnus Woxén, SWE, trim
6. Eivind Melleby, NOR, rormann
7. Martin Strömberg, SWE, trim
8. Jens Dolmer, DEN, cockpit
9. Anders Dahlsjö, SWE, baugmann
10. Martin Krite, SWE, baugmann
11. Gustav Morin, SWE, Mediamann