Test fra arkivet: Najad 355

Velseilende: Najad 355 er rask som en cruiser/racer.
Velseilende: Najad 355 er rask som en cruiser/racer.

Båten som får deg til å smile

Najad kaller sin nye båt på 35 fot for «The bighearted Yacht». De kunne gjerne kalt den «The big smile Yacht» Den seiler så bra at du kan få ståpels. Nyheten er laget i epoxy og innredet i håndpolert mahogny, jatoba og svart skinn. Snakk om ny stil.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken har vi plukket frem testen Curt Gelin gjorde av Najad 355 for 14 år siden. Testen ble publisert på to sider i Seilas 6-2007, og var en båt som virkelig ga luksus i et kompakt skrog.

Få svenske verft holder samme utviklingstakt som Najad. I de to siste årene har de lansert tre nyheter og i år kommer det to til. Najad 355 og Najad 570. Til neste år kommer det en nye 50-foter. Det er verftets nye eier Alfred van Wincoop som mener at turseilerkonseptet stadig må fornyes for å opprettholde kundegrunnlaget.

Konsept

Nye Najad 355 fyller hullet mellom Najad 332 og 380. Verftet mener at båten har det optimale kompromisset mellom komfort og gode seilegenskaper. Også Judel/Vrolijk har utviklet denne båten. De har gitt nyheten høyt fribord og stor bredde for mye plass. Smalt forskip og bredt akterskip for høy fart og stor formstabilitet. Skroget har u-formete spant med lang vannlinje, stor blybulb og dypt spaderor. Overbygget er mer buet og kortere enn på tidligere modeller. Vinduene er lengre og cockpiten har åpning i hekken. Linjene er såpass moderne at mange nok vil trenge litt tid for å venne seg til båten. Men stilen er eksklusiv og linjene gir inntrykk av en rask båt.

Åpen Hekk: Cockpiten er bred og kort. Bestemorseter gjør den større. Hekken er perfekt for morgenbad.
Åpen Hekk: Cockpiten er bred og kort. Bestemorseter gjør den større. Hekken er perfekt for morgenbad.
Moderne: Salongen er stor og voluminøs. Stilen er moderne, her med lyst trekk.
Moderne: Salongen er stor og voluminøs. Stilen er moderne, her med lyst trekk.
Matglede: Byssa er godt utnyttet og stor for båtens størrelse.
Matglede: Byssa er godt utnyttet og stor for båtens størrelse.
For to: Køya i akterkabinen er delt i front. Det gjør den bedre egnet for dem som vanligvis ikke deler seng.
For to: Køya i akterkabinen er delt i front. Det gjør den bedre egnet for dem som vanligvis ikke deler seng.

Rigg

Brøkdelsriggen er 15,5 meter høy med forstaget nesten helt opp til mastetoppen. Det gir et effektivt forseil. Riggen har dobble bakoverpekende salinger. Røstjernet sitter litt inn fra skutesiden slik at det er lett å gå rundt. Det gir også muligheter for å føre genoa. Cockpiten er bred, men bare 1,52 meter lang. Utsparing for rattet gjør cockpitbenkene kortere. Rattet er hele 1,4 meter i diameter. Det gjør at du kan seile båten til lo med god oversikt over fokka. Sikten fremover fra styreposisjonen er bra. Rormannen kan kjøre storseilskjøtet fra der han sitter.

FORPIGG: Lys og hyggelig lugar forut med klassisk V-køye.
FORPIGG: Lys og hyggelig lugar forut med klassisk V-køye.

Under dekk

Najad 355

Lengde10,90 m
Vannlinje9,27 m
Bredde3,40 m
Dybde1,90 m
Vekt6 900 kg
Ballast2 410 kg
Mastehøyde16,5 m
Seilareal63,5 kvm
Vann240 liter
Diesel150 liter
MotorVPD1 30 hk
Pris194 000 Euro + moms

Det er yachtdesigneren Dick Young som står bak innredningen på den nye Najaden. Den koselige skandinaviske stilen er tonet ned. Båten er moderne under dekk med nye materialvalg. Testbåten hadde svart skinn i salongen, men båten leveres i en rekke varianter. Dørken er mørk og tekstilene lyse. Soklene er trukket inn og er også i jatobatre slik som dørken.

Volumet under dekk imponerer. Salongen er bred og luftig og minner om Najads 40-foter. Ståhøyden er på 1,95 meter. Båten har en klassisk innrednings lay-out med to lugarer. Byssa er L-formet i front av akterkabinen med et stort toalett på motsatt side.

Innredningen imponerer, men har også noen svakheter. Kartbordet er satt mot fartsretningen, skapene er grunne og plassen over salongbenkene kunne vært bedre utnyttet.

Finish

Najad 355 skal gi eierstolthet. Lakkflatene er derfor håndpolert, skaplukene flushmontert og innredningsmaterialet er tatt ut fra samme mahogny-stokken. Tilpassingen mellom skott og tak er perfekt og skapene sitter i innredningen uten en glippe. Den høye standardene er ingen tilfeldighet. Najad vil bygge best og ønsker kun å se Swan som konkurrent.

Moderne byggeteknikk inngår i strategien og Najad 355 er første båt i Europa hvor både innermodul, skrog og dekk er vakumstøpt og ettervarmet i epoxy. Den avanserte byggemetoden er kostbar og øker prisen med rundt 25.000 tusen kroner.

Båten er kraftig dimensjonert, og vil tåle mer enn de fleste ved for eksempel ved en grunnstøting.

Seilegenskaper

Vi prøveseilte Najad 355 i ti m/s utenfor Gullholmen på den svenske vestkysten. Vi beholdt fokken fult utrullet, men tok et rev i storseilet. Najaden beveget seg livaktig, lett og nett i den friske vinden. Hun skar igjennom bølgene med høy fart, uten stamping og slag og fulgte kursen. Høy kjølprosent holdt godt mot kreftene i riggen og ga et behaglig trykk på roret. Styringen er velbalansert og hvem som helst kan seile båten uten å vingle på grunn av for nøytral styring eller for mye trykk.

Kryssvinkelen er bra, 38-40 grader med en fart på 6,3 knop. Detr er 0,2 knop mindre, men én grad høyere enn Dehler 36.

Konklusjon

Najad 355 har blitt en morsom, aktiv og lettdrevet turseiler. Finishen er på topp og byggemetoden viser at Najad tenker fremover. Aktervent kartbord og korte benker i cockpiten trekker litt ned. Prisen er høy, men det er også standarden. Utstyrslisten er lang og spennende.

TAMPER: Eget stuerom for tauverk gjør cockpiten ryddig.
TAMPER: Eget stuerom for tauverk gjør cockpiten ryddig.
DETALJER: Liner fra masten er ført til vinsjen på hyttedekk via kanaler.
DETALJER: Liner fra masten er ført til vinsjen på hyttedekk via kanaler.