Ny giv i norsk 5,5 meter miljø

5,5 meteren har periodevis stått sterkt i norske seileres bevissthet. Fra den debuterte som OL klasse i 1952 har klassen alltid vært blant de gjeveste kjølbåtene. Etter en laber periode har igjen norske seilere begynt å snuse på nye båter.

Publisert

Den siste store 5,5 m perioden her hjemme var årene fra 1986 til 1994 da relativt nye og stadig konkurransedyktige båter ble kjøpt hjem for en relativt billig penge. Dette var mye takket være Kong Olav som trofast holdt seg til klassen i alle år og som inviterte sine gamle seilervenner til Hankøregattaene hvert år. Isteden for å sende båtene den lange veien tilbake til Bahamas, USA og Australia, bli båtene ofte liggende igjen i Norge og plukket opp av seilere som ellers neppe ville ha kunnet kjøpe nye båter. Dette ga liv i klassen og på det meste var det så mange båter at NSF godkjente klassens norgesmesterkap.

Med utvikingen av nye båter som var et strå hvassere enn de eksisterende stoppet klassen opp. En ny generasjon seilere kom inn og vi har sett ekspel på hvordan åttiårenes 5,5 metere nå lever videre i et entusiastisk Risørmiljø. Norske deltakere i internasjonale regattaer har vært mer sporadisk, men takker være Kristian Nergaard som med innleid båt har holdt seg godt fremme i Gullpokal- og VM seilaser har Norge opprettholdt en viss status som 5,5 meteren nasjon. Derfor blir VM regattaen i 2009 arrangert på Hankø, og det har bidratt til at klassen får fornyet ingeresse hos seilerne.

Petter Fjeld som i mange år har talt 5,5 meternes sak her hjemme kjøpte en 1994 bygget Melgesbåt som han og hans medeiere nå ønsker å bytte ut i noe nyere. Are Huser og Calle Ferner har skaffet seg en nyere sveitsisk båt, og mye tyder på at Kristian Nergaard kommer til å fortsette å seile sveitsiske «Artemis XIV» som han senest i høst tok VM sølv med. John Platou har kjøpt

Craig Symonettes to år gamle båt tegnet av Doug Peterson og det ser ut til at både Odd Roar Lofterød og Eivind Astrup er på vei inn i klassen, sistnevnte i så fall med sin tredje 5,5 meter. Lofterød sier til Seilas han stadig teller på knappene, men at han har lyst på å seile VM på Hankø og at han vet han snart må bestemme seg om han vil ha båt til sommeren. Eivind Astrup hadde ønsket seg en entypebåt etter sine gode erfarimnger med Farr 40 konseptet, men sier til Seilas at han tror 5,5 meteren nå har utviklet seg så langt det er mulig og at forbedringspotesialet på materiellsiden er begrenset.

Mye tyder derfor på at vi i løpet av neste sesong vil få en ny norsk flåte av topp internasjonale båter, forhåpentligvis med det resultat at norske seilere vil hevde seg i toppen når VM går på Hankø i 2009.