Skreddersydd Silverrudder Hans Genthe vant Silverrudder i 2018 og 2019 med sin Farr 280, og fikk ideen til en enda råere shorthanded båt. 30-foteren får mer duk enn Farr 280, men skal veie mindre. Prisen er også oppsiktsvekkende lav. Nå er første båt i produksjon hos Eaton Marine i Dubai. I syv sekundmeter skal båten seile over syv knop på kryss, og 11 knop på slør. Den 9,14 lange båten er under tre meter bred, og skal veie kun 1,55 tonn. Båten skal også få et gunstig måletall under ORC. Med seilpakken utviklet sammen med Elvstrøm skal måletallet blir GPH 564.1. Hans Genthe hevder han kan levere en båt for 84 000 euro uten moms. Aeolos P30 har karbonmast er standard, men innredning og motor er ekstrautstyr. Hans Genthe har solgt de fem første båtene, men fra mars skal verftet klare å produsere to båter i måneden. Første båt kommer til Tyskland i april.
Skreddersydd Silverrudder Hans Genthe vant Silverrudder i 2018 og 2019 med sin Farr 280, og fikk ideen til en enda råere shorthanded båt. 30-foteren får mer duk enn Farr 280, men skal veie mindre. Prisen er også oppsiktsvekkende lav. Nå er første båt i produksjon hos Eaton Marine i Dubai. I syv sekundmeter skal båten seile over syv knop på kryss, og 11 knop på slør. Den 9,14 lange båten er under tre meter bred, og skal veie kun 1,55 tonn. Båten skal også få et gunstig måletall under ORC. Med seilpakken utviklet sammen med Elvstrøm skal måletallet blir GPH 564.1. Hans Genthe hevder han kan levere en båt for 84 000 euro uten moms. Aeolos P30 har karbonmast er standard, men innredning og motor er ekstrautstyr. Hans Genthe har solgt de fem første båtene, men fra mars skal verftet klare å produsere to båter i måneden. Første båt kommer til Tyskland i april.

Lansert i det stille

Det kommer nye båter i 2021 også, selv om båtutstillingene uteblir, og lanseringer foregår i det stille.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer mye utvikling, og det brukes mye penger på nye ideer. Vi lever i en tid hvor det kastes opp nye prosjekter, og vi ikke vet hvor alt vil lande. For dem med mye penger er det blitt en uoversiktlig jungel. For oss med vanlige lommebøker er utvalget av nye seilbåter relativt begrenset.

Boot Dusseldorf er stedet hvor de store lanseringene skjer, men i år er messen avlyst. Det har skapt utfordringer for bransjen, som har brukt messen for å få maksimal oppmerksomhet om sine nyheter.

De store verftene

Bavaria C40 ble kåret til Årets Båt i klassen for familieturseilere. Nå seiler lillesøsteren, C38, en båt som kommer til Norge til våren. C38 har svært mye til felles med 40-foteren, men til en litt lavere pris. For 15 år siden ville den solgt i hopetall. Nå virker det som om en typisk barnefamilie ikke lenger har samme kjøpekraft .

Det gjelder ikke bare i Norge, men i hele Europa. Det går lengre tid mellom lanseringene fra de store verftene, og det er få nyheter i budsjettklassen.

Beneteau gjør et spennende grep med First, båtene som ble skapt som Seascape. Disse båtene leveres nå i en ny linje med en enklere aluminiumsmast. Tanken er å nå et større publikum, og båtene er blitt litt mindre ekstreme.

Hanse har en fornying på gang av sin modellserie, men så langt er ingen tegninger avslørt. Jeanneau har suksess med regattabåt i Norge, og lanserer en 60-foter. Dufour er verftet som har lansert flest nyheter de senere år. Nå kommer det en 47-foter, en båt som også vil bli vist frem i Norge.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Enklere fra First </span>Beneteau tar grep, og tilbyr de minste First-modellene i en enklere utgave, båtene som en gang het Seascape. Alle, bortsett fra 18-foteren, selges nå med aluminiumsmast i enkleste versjon, mens de originale har fått SE som tillegg. Båtene med aluminiumsmast har fått akterstag og et mindre storseil med spiss topp. Størt foranding er det på 27-foteren som har fått benker i cockpiten, samt en mindre røff innredning. 27-foteren har også fast kjøl, og en innenbords dieselmotor. First 27 SE koster ca 928 125 norske kroner inkludert moms. Den nye versjonen er 12 000 kroner billigere, men så får du en innenborsmotor.
Enklere fra First Beneteau tar grep, og tilbyr de minste First-modellene i en enklere utgave, båtene som en gang het Seascape. Alle, bortsett fra 18-foteren, selges nå med aluminiumsmast i enkleste versjon, mens de originale har fått SE som tillegg. Båtene med aluminiumsmast har fått akterstag og et mindre storseil med spiss topp. Størt foranding er det på 27-foteren som har fått benker i cockpiten, samt en mindre røff innredning. 27-foteren har også fast kjøl, og en innenbords dieselmotor. First 27 SE koster ca 928 125 norske kroner inkludert moms. Den nye versjonen er 12 000 kroner billigere, men så får du en innenborsmotor.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Drømmebåt fra J/Boats</span> J/45 er et resultat av tre års utviklingsarbeid mellom J/Boats i USA og J/Composites i Frankrike, hvor båten skal bygges. Resultatet skal bli en seilbåt med elegante linjer, og med et lettdrevet skrog. Båten vil få et nytt høyere nivå på interiøret, med bedre komfort. Verftet har fått hjelp av Isabelle Racoupeau på interiøret. Båten leveres med to bad, og to eller tre lugarer. Verftet hevder av J/45 vil sette en ny standard for turseiling. Det lettdrevete skroget vil redusere tiden under motor. 40 prosent vekt i kjølen og et lett og sterkt skrog bygget med vakuumteknologi bidrar til økt ytelse.
Drømmebåt fra J/Boats J/45 er et resultat av tre års utviklingsarbeid mellom J/Boats i USA og J/Composites i Frankrike, hvor båten skal bygges. Resultatet skal bli en seilbåt med elegante linjer, og med et lettdrevet skrog. Båten vil få et nytt høyere nivå på interiøret, med bedre komfort. Verftet har fått hjelp av Isabelle Racoupeau på interiøret. Båten leveres med to bad, og to eller tre lugarer. Verftet hevder av J/45 vil sette en ny standard for turseiling. Det lettdrevete skroget vil redusere tiden under motor. 40 prosent vekt i kjølen og et lett og sterkt skrog bygget med vakuumteknologi bidrar til økt ytelse.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Ny 47-foter fra Dufour </span>Som 53-foteren, vil den nye 47-foteren kunne leveres i tre ulike utgaver. Easy er den enkleste utgaven med billigere dekksutstyr, mens Performance har det som skal til for å seile fort, bla storseilskjøtet i cockpiten. Under dekk er det fire ulike planløsninger, fra fem til tre lugarer. Det er også mulig å velge byssa fremme ved hovedskottet, eller langsgående bysse. Nyheten har et helt nytt skrog og erstatter Dufour 460, en båt som det finnes en del av i Norge. Nyheten får en introduksjonspris til rett over tre millioner kroner.
Ny 47-foter fra Dufour Som 53-foteren, vil den nye 47-foteren kunne leveres i tre ulike utgaver. Easy er den enkleste utgaven med billigere dekksutstyr, mens Performance har det som skal til for å seile fort, bla storseilskjøtet i cockpiten. Under dekk er det fire ulike planløsninger, fra fem til tre lugarer. Det er også mulig å velge byssa fremme ved hovedskottet, eller langsgående bysse. Nyheten har et helt nytt skrog og erstatter Dufour 460, en båt som det finnes en del av i Norge. Nyheten får en introduksjonspris til rett over tre millioner kroner.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Bavaria C38 seiler</span> C38 har et skrog på 36 fot, men er 39 fot med baugspryd. Båten er 3,98 cm bred, bredden til en 40-foter. Båten kommer standard med to lugarer og ett bad, men kan leveres med tre lugarer og to bad. Planløsningen er lik som på C42, men har krympet noen centimetere her og der. C38 får mye seil, et areal tilsvarende en 40-foter. Skrogformen får mye volum i forskipet og knekkspant. Det gir mer plass under dekk, og høyere skrogstabilitet. Benkene i cockpiten har en antydning til L-form. Nye C38 kan du få for 2,6 millioner kroner.
Bavaria C38 seiler C38 har et skrog på 36 fot, men er 39 fot med baugspryd. Båten er 3,98 cm bred, bredden til en 40-foter. Båten kommer standard med to lugarer og ett bad, men kan leveres med tre lugarer og to bad. Planløsningen er lik som på C42, men har krympet noen centimetere her og der. C38 får mye seil, et areal tilsvarende en 40-foter. Skrogformen får mye volum i forskipet og knekkspant. Det gir mer plass under dekk, og høyere skrogstabilitet. Benkene i cockpiten har en antydning til L-form. Nye C38 kan du få for 2,6 millioner kroner.

Interesse for shorthandedseiling

OL-klasse, eller ikke, shorthandseiling er gøy, og langt enklere enn å administrere et fullt lag. Seks Sun Fast 3300 vil sette en ny dagsorden i Norge denne sommeren. I Tyskland er det Dehler 30 OD som er blitt populær. Her får båten en ny utfordret skapt av tyske Hans Genthe. Han har vunnet Silverrudder med en Farr 280, og tenkt ut hvordan den perfekte båten for denne regattaen skal være. Det har blitt Aeolos P30, en båt som konkurrere med Dehler på pris, men som blir mye lettere og bare veier 1,5 tonn. 30-foteren kan trekkes bak en bil på henger ved å skråstille båten, og den skal kunne rigges av en mann.

Farr utvikler også en båt i dette segmentet. Farr X2 er i samme størrelse, og får mer duk, tyngre kjøl og lavere vekt enn Dehler, men koster over det dobbelte av Aeolos P30.

Pogo er et verft som er tuftet på shorthandedseiling. De har to nye modeller. Class 40 er basert på Pogos 40-foter fra 2005. Nå har de fått Guillaume Verdier til å utvikle en ny Class 40, den fjerde generasjonen. Nyheten minner om en nedskalert IMOCA med scow-baug.

Pogo 44 er en rask turseiler, en Class 40 med komfort. Båten har mye til felles med Pogo 36, en båt det er lang venteliste på.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Hallberg-Rassy med karbonmast</span> Seldén har utviklet karbonmaster for rullestorseil, et produkt skreddersydd for Hallberg-Rassy. Karbonmaster gir også store fordeler for turseiling, særlig under tøffe forhold. Båtens fyldige skrog gir mye volum under dekk, og layouten ligger tett opp mor verftest 57-foter. Også cockpiten kan sammenlignes. German Frers som har konstruert båten har beregnet båtens fartspotensial. Tallene viser at båten er en real milsluker. 50-foteren vil koste nær 20 millioner med litt utstyr.
Hallberg-Rassy med karbonmast Seldén har utviklet karbonmaster for rullestorseil, et produkt skreddersydd for Hallberg-Rassy. Karbonmaster gir også store fordeler for turseiling, særlig under tøffe forhold. Båtens fyldige skrog gir mye volum under dekk, og layouten ligger tett opp mor verftest 57-foter. Også cockpiten kan sammenlignes. German Frers som har konstruert båten har beregnet båtens fartspotensial. Tallene viser at båten er en real milsluker. 50-foteren vil koste nær 20 millioner med litt utstyr.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Oysters minste </span>Oyster er sterkt tilbake, og den nye 495 kan være en aktuell båt for noen. Humphreys Yacht Design er verftets husdesigner, og den nye 50-foteren har Oysters typiske karakteristikk. En sentercockpit-båt med et strømlinjeformet dekkshus. Båten får også verftets typiske tre vertikale vinduer, men kun fra eierlugaren akter. Nye Oyster 495 er nesten like stor som Hallberg-Rassy 50, men litt billigere. Du må u med over 15 millioner kroner.
Oysters minste Oyster er sterkt tilbake, og den nye 495 kan være en aktuell båt for noen. Humphreys Yacht Design er verftets husdesigner, og den nye 50-foteren har Oysters typiske karakteristikk. En sentercockpit-båt med et strømlinjeformet dekkshus. Båten får også verftets typiske tre vertikale vinduer, men kun fra eierlugaren akter. Nye Oyster 495 er nesten like stor som Hallberg-Rassy 50, men litt billigere. Du må u med over 15 millioner kroner.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Interessant nyhet fra Linjett</span> Linjett er kjent for velseilende og elegante turseilere med et klassisk utseende. Båtene er som skapt for seiling mellom øyene i Stockholmsskjærgården. Alt for 20 år siden valgte de å trekke alle skjøter, liner og fall tilbake til rorsmannen, perfekt for kystseilas, hvor kursen ofte må endres. Den nye modellen får to ratt for romannen når alle fire båtens vinsjer. Båten tilhører også verftets nye generasjon seilbåter med høyere fribord, bredere hekk, vinduer i skroget og doble ratt. Skroget støpes med vinylester med vakuumteknologi.
Interessant nyhet fra Linjett Linjett er kjent for velseilende og elegante turseilere med et klassisk utseende. Båtene er som skapt for seiling mellom øyene i Stockholmsskjærgården. Alt for 20 år siden valgte de å trekke alle skjøter, liner og fall tilbake til rorsmannen, perfekt for kystseilas, hvor kursen ofte må endres. Den nye modellen får to ratt for romannen når alle fire båtens vinsjer. Båten tilhører også verftets nye generasjon seilbåter med høyere fribord, bredere hekk, vinduer i skroget og doble ratt. Skroget støpes med vinylester med vakuumteknologi.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Turseiler fra Finland </span>Scandi Yachts i Finland er spesialister på avansert støp, og er et verft som lever av å være underleverandører. På 90-tallet utviklet de Scandi 52, nå kommer den en mindre oppfølger, Scandi 42. Som 52-foteren, er det nordmannen Ulf Rögeberg som står bak linjene. Skroget har raske linjer, men et dekkshus med opphevet salong gjør at båten kan sammenlignes med Regina af Vindö. Cockpiten har doble ratt og åpen hekk. Båten har to store lugarer under dekk.
Turseiler fra Finland Scandi Yachts i Finland er spesialister på avansert støp, og er et verft som lever av å være underleverandører. På 90-tallet utviklet de Scandi 52, nå kommer den en mindre oppfølger, Scandi 42. Som 52-foteren, er det nordmannen Ulf Rögeberg som står bak linjene. Skroget har raske linjer, men et dekkshus med opphevet salong gjør at båten kan sammenlignes med Regina af Vindö. Cockpiten har doble ratt og åpen hekk. Båten har to store lugarer under dekk.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">En billig superyacht</span> Nautors' Swan 88 er verftets minste modell i den største serien. Verftet har jobbet mye med dekket, for å skape en båt som fungerer både under seil, til ankers og i havn. Hekken kan foldes ned og skape en kunstig strand. Du kan få båten med opptrekkbar kjøl, og regattarigg. Giganten bygger videre på German Frers konsept med doble ror og bred hekk, men denne er utviklet med tanke på betalt mannskap om bord.
En billig superyacht Nautors' Swan 88 er verftets minste modell i den største serien. Verftet har jobbet mye med dekket, for å skape en båt som fungerer både under seil, til ankers og i havn. Hekken kan foldes ned og skape en kunstig strand. Du kan få båten med opptrekkbar kjøl, og regattarigg. Giganten bygger videre på German Frers konsept med doble ror og bred hekk, men denne er utviklet med tanke på betalt mannskap om bord.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Entype for de store</span> Om du syns ClubSwan 36 og 50 er ekstreme, vent til du ser ClubSwan 80. 80-foteren får en ekstrem kjøl som vippes fra side til side for å øke stabiliteten. Løsningen gjør det mulig å redusere ballasten for å oppnå samme stabilitet. Langt kjølblad oppnår samme effekt, men blir upraktisk. Båten har derfor en komplisert kjølkonstruksjon som både kan løftes og vippes. Kjølen stikker hele 6,3 meter ned og 4,6 meter oppe, også dette på grensen til å bli upraktisk dypt. ClubSwan 80 blir ingen turbåt, men den får en innredning i motsetning til ClubSwan 36. 80-foteren får et interiør som kan strippes helt under regattaseiling.
Entype for de store Om du syns ClubSwan 36 og 50 er ekstreme, vent til du ser ClubSwan 80. 80-foteren får en ekstrem kjøl som vippes fra side til side for å øke stabiliteten. Løsningen gjør det mulig å redusere ballasten for å oppnå samme stabilitet. Langt kjølblad oppnår samme effekt, men blir upraktisk. Båten har derfor en komplisert kjølkonstruksjon som både kan løftes og vippes. Kjølen stikker hele 6,3 meter ned og 4,6 meter oppe, også dette på grensen til å bli upraktisk dypt. ClubSwan 80 blir ingen turbåt, men den får en innredning i motsetning til ClubSwan 36. 80-foteren får et interiør som kan strippes helt under regattaseiling.

Ekstremt fra Sverige

Det skjer mye spennende i Sverige, men det meste er i høy prisklasse. Unntaket er nye Arcona 340 som er en spennende båt for å kombinere shorthanded regatta med turseiling. Linjett lanserer også en ny 39-foter, en modell som både har skrog vinduer og doble ratt, en modernisering de ha tatt videre fa 43-foteren. Det er Rosättra Båtvarv som bygger Linjett. Dette tradisjonsrike båtverftet bygger nå også langt mer avanserte båter. Shogun 50 får en lillesøster på 43 fot. Også denne har blitt designet av Håkan Södergren, og hans sønn Oscar. Båten blir bygger i karbon i samarbeid med Vaxholm Komposit og Marström, og skal veie bare 6,3 tonn.

Karbon er stikkordet for de nye båtene fra Sverige. Sune Carlsson Båtvarv bygger noe de beskriver som en superrask familieseiler. Aspect 45 blir enda lettere enn Shogun 43, og blir stappfull av nye ideer og løsninger. Det meste av seiltrim forgår hydraulisk, og alt kal styres via en fjernkontroll. Båten vår en svingkjøl som reduserer seilingsdybden. Den får også hybrid fremdrift.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">X5.6 til Norge </span>X5.6 koster ca en million kroner mer enn Xp55, som har mer seil og lavere vekt. Xp55 er også slankere som gir mindre volum under dekk. X5.6 blir også bygget i epoxy. X-Yachts er rause med ballasten, og det gir fordeler i mye vind. Kjølen veier 7,2 tonn, 1,3 tonn mer enn Grand Soleil 58 som er en større båt med mer seil. X5.6 starter på 921 900 euro uten moms. Det blir 12,7 millioner med moms og dagens eurokurs.
X5.6 til Norge X5.6 koster ca en million kroner mer enn Xp55, som har mer seil og lavere vekt. Xp55 er også slankere som gir mindre volum under dekk. X5.6 blir også bygget i epoxy. X-Yachts er rause med ballasten, og det gir fordeler i mye vind. Kjølen veier 7,2 tonn, 1,3 tonn mer enn Grand Soleil 58 som er en større båt med mer seil. X5.6 starter på 921 900 euro uten moms. Det blir 12,7 millioner med moms og dagens eurokurs.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Regattabåt fra Grand Soleil </span>Grand Soleil har hentet designeren Metteao Polli og fått den sukessfulle tryllekunstneren til å utvikle en ny 44-foter sammen med Nauta Design. Polli er kjent for å skape båter som presterer under ORC. Grand Soleil har utviklet en båt som kan beskrives som elegant og konservativ. Båten kommer i regatta- eller turversjon, og får dekksutrustning deretter. Masten er plassert lengre bak enn vanlig. Det gir et større seilareal foran masten, en fordel spesielt med selvslående fokk.
Regattabåt fra Grand Soleil Grand Soleil har hentet designeren Metteao Polli og fått den sukessfulle tryllekunstneren til å utvikle en ny 44-foter sammen med Nauta Design. Polli er kjent for å skape båter som presterer under ORC. Grand Soleil har utviklet en båt som kan beskrives som elegant og konservativ. Båten kommer i regatta- eller turversjon, og får dekksutrustning deretter. Masten er plassert lengre bak enn vanlig. Det gir et større seilareal foran masten, en fordel spesielt med selvslående fokk.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">En mindre Shogun</span> Shogun 43 følger samme formspråk som 50-foteren, men blir enda råere. Begge båtene er konstruert av Håkan Södergren som har fått hjelp av sin sønn, Oscar. De har utviklet et avansert formspråk, inspirert av moderne biler. 43-foteren får mer markert knekkspant og negativt spring. Oppskriften er et smalt og lett skrog, dyp kjøl, og et stort seilareal. Som 50-foteren får nyheten bølgebryter langs baugen, men denne er mer integrert i skrogets linjer på den nye 43-foteren.
En mindre Shogun Shogun 43 følger samme formspråk som 50-foteren, men blir enda råere. Begge båtene er konstruert av Håkan Södergren som har fått hjelp av sin sønn, Oscar. De har utviklet et avansert formspråk, inspirert av moderne biler. 43-foteren får mer markert knekkspant og negativt spring. Oppskriften er et smalt og lett skrog, dyp kjøl, og et stort seilareal. Som 50-foteren får nyheten bølgebryter langs baugen, men denne er mer integrert i skrogets linjer på den nye 43-foteren.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Ekstrem familieracer fra Sverige</span> I 2007 utviklet Rolf Tannergård Aspect 40, en lett og smal 40-foter. Nå bygges en større og bedre båt hos Sune Carlsson båtvarv utenfor Stockholm. Også 45-foteren blir lang og smal. Båten bygges ekstremt, og får et 3 mm tykt skrog i ren karbon. Det er ikke spart på noe på båten til 13 millioner. Da får du en innredning på størrelse med dagens 38-fotere. Det utvikles nye hydrauliske systemer som trimmer det meste av seil via en fjernkontroll. Båten får også et hybrid fremdriftssystem.
Ekstrem familieracer fra Sverige I 2007 utviklet Rolf Tannergård Aspect 40, en lett og smal 40-foter. Nå bygges en større og bedre båt hos Sune Carlsson båtvarv utenfor Stockholm. Også 45-foteren blir lang og smal. Båten bygges ekstremt, og får et 3 mm tykt skrog i ren karbon. Det er ikke spart på noe på båten til 13 millioner. Da får du en innredning på størrelse med dagens 38-fotere. Det utvikles nye hydrauliske systemer som trimmer det meste av seil via en fjernkontroll. Båten får også et hybrid fremdriftssystem.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Salona er tilbake med en ny 46-foter</span> Salona 46 konstruert av J&amp;J er blitt en konservativ båt med linjer inspirert av italiensk design. Med en pris som starter på et nivå bare litt over markedets prisledende båter, er denne båten interessant. Båten er bygget med stålramme som X-Yachts, og har en vakuumstøpt skrog, og er derfor kvalitesmessig sammenligbar med dyrere båter. Salona har også erfaring med elektriske løsninger, og 46 foteren kan leveres med elmotor, hybrid eller klassisk diesel.
Salona er tilbake med en ny 46-foter Salona 46 konstruert av J&J er blitt en konservativ båt med linjer inspirert av italiensk design. Med en pris som starter på et nivå bare litt over markedets prisledende båter, er denne båten interessant. Båten er bygget med stålramme som X-Yachts, og har en vakuumstøpt skrog, og er derfor kvalitesmessig sammenligbar med dyrere båter. Salona har også erfaring med elektriske løsninger, og 46 foteren kan leveres med elmotor, hybrid eller klassisk diesel.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Kompakt italiener</span> Solaris 40 blir den minste modellen fra det italienske verftet, som er helt i tet når det gjelder design. Javier Soto Acebal har vært verftets designer de siste årene. Båten har en bredde på 4,1 meter, og holder bredden helt tilbake til hekken. Det gir mye volum under dekk. Båten får en eierlugar forut som blir unik for dette segmentet. Båten kan leveres med tre lugarer og to bad. Solaris har ligget litt høyere i pris, men i de senere år har gapet minket. Båten skiller seg ut fra sine søsken med å ha to ror.
Kompakt italiener Solaris 40 blir den minste modellen fra det italienske verftet, som er helt i tet når det gjelder design. Javier Soto Acebal har vært verftets designer de siste årene. Båten har en bredde på 4,1 meter, og holder bredden helt tilbake til hekken. Det gir mye volum under dekk. Båten får en eierlugar forut som blir unik for dette segmentet. Båten kan leveres med tre lugarer og to bad. Solaris har ligget litt høyere i pris, men i de senere år har gapet minket. Båten skiller seg ut fra sine søsken med å ha to ror.

Også Danmark og Finland

X-Yachts holder høy utviklingstakt og sjøsatte X5.6 før jul. Denne båten skal til Norge. X-Yachts. Nytt er at verftet nå også bygger motorbåter, og overtatt formene fra hoc Yachts. Motorbåter har også Nautor startet med, men også i vinter lansert to 80-fotere. Swan 88 er innstegsmodellen til Swan for Superyachts eiere. Selv om det ikke er spart på noe, så skal dette være en prisgunstig båt å eie.

Billig blir heller ikke ClubSwan 80, en entype regattamaskin som minner mer om ClubSwan 36, en ClubSwan 50. 80-foteren kan beskrives som en gigantisk jolle, og båten får vippekjøl, som også kan løftes.

Heldigvis er det noen i Finland som tenker på mer vanlige seilere. Scandi 42 fra Scandi Yachts er en ny dekkshusbåt med norsk design. Det er Ulf Røgeberg fra Drammen som står bak linjene. Scandi Yachts er et verft som er spesialister på vacuumstøpte skrog, og levd av å være underleverandører i Finland, og holder nært til Baltic og Swan. 42-foteren kan bli et alternativ til Sirius og Moody.

Elmotorer kommer

Etterspørselen etter grønnere løsninger øker, og flere av båtene som er på vei til Norge har elmotor. Elan er et verft som nå har levert flere båter med elmotor, og til våren kommer det en Elan GT5 med to elmotorer, en foran hvert ror. Dette er en løsning også Salona har brukt. Ved å ha to motorer kan spenningen holdes ned på 48 volt selv i båter på 40 fot, men allikevel ha godt med krefter.

Markedet for dagseilere har fått en voldsom vekst under korona. En del av kjøperne er seilere som har sine båter i Middelhavet som de ikke får brukt. Da trenger de et leketøy hjemme. A-Yachts har fått forhandler i Norge, og skal levere to 27-fotere til våren, og en 33 og 39-foter i 2022, alle med elmotor. Dette er båter som brukes når vinden frister, mest for dagsturer, og da er motoren mest et hjelpemiddel inn og ut av havn.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Enkel trimaran</span> Tricat 6.90 er interessant nyhet på 23 fot med innfellbare sideskrog ala Dragonfly. I motsetning til Dragonfly, har denne stikkkjøler i sideskrogenef fremfor i senterskroget. Skrogene blir vakuumstøpt. Båten leveres i tre utgaver hvor den billigste er uuten innredning, med tanke på dagsturer. I familieversjon får et lite krypin, med muligheter for overnatting for fire personer. Cruisingversjonen har også noen skap, og bord. Båten selges for 52 000 euro, klar til å seile.
Enkel trimaran Tricat 6.90 er interessant nyhet på 23 fot med innfellbare sideskrog ala Dragonfly. I motsetning til Dragonfly, har denne stikkkjøler i sideskrogenef fremfor i senterskroget. Skrogene blir vakuumstøpt. Båten leveres i tre utgaver hvor den billigste er uuten innredning, med tanke på dagsturer. I familieversjon får et lite krypin, med muligheter for overnatting for fire personer. Cruisingversjonen har også noen skap, og bord. Båten selges for 52 000 euro, klar til å seile.
SHORTHANDED fra FARR Fra USA kommer denne 30-foteren, en båt som kan passe den nye OL-klassen godt. Båten har mye til felles med Delher 30 OD, men vil veie noen kilo mindre, og ha litt mer seil. Formspråket er også meget likt. Innredningen vil også enklere. Seldén har utviklet en egen karbonmast for denne båten. Båten blir annonsert til en 206 000 dollar. Omregnet til euro blir det 174 000 euro, mens Dehler 30 OD koster 109 000 uten moms, og annonserer til 1,5 millioner kroner i Norge.
SHORTHANDED fra FARR Fra USA kommer denne 30-foteren, en båt som kan passe den nye OL-klassen godt. Båten har mye til felles med Delher 30 OD, men vil veie noen kilo mindre, og ha litt mer seil. Formspråket er også meget likt. Innredningen vil også enklere. Seldén har utviklet en egen karbonmast for denne båten. Båten blir annonsert til en 206 000 dollar. Omregnet til euro blir det 174 000 euro, mens Dehler 30 OD koster 109 000 uten moms, og annonserer til 1,5 millioner kroner i Norge.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Tenker helt nytt</span> Østerrikske Sunbeam har studert hvordan vi bruker båter, og utviklet en 32-foter som skal tilfredstille våre behov. Verftet har fått hjelp av industridesignbyrået Kiska, som har skapt en båt utenom det vanlige. Båten er som skapt for et sosialt liv på vannet, og har mange funksjoner vi finner på større moderne daycruisere. Sunbeam 32i får en stor cockpit med en diger badeplattform. Båten får også salongen i forskipet.
Tenker helt nytt Østerrikske Sunbeam har studert hvordan vi bruker båter, og utviklet en 32-foter som skal tilfredstille våre behov. Verftet har fått hjelp av industridesignbyrået Kiska, som har skapt en båt utenom det vanlige. Båten er som skapt for et sosialt liv på vannet, og har mange funksjoner vi finner på større moderne daycruisere. Sunbeam 32i får en stor cockpit med en diger badeplattform. Båten får også salongen i forskipet.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Lettseilt dagturseiler</span> J-Boats utvikler en ny dagseiler, J9. Det blir en 30-foter som skal bli enda enklere å håndtere enn andre seilbåter på markedet. Båten kan seiles med bare storseil, for enkelhetsskyld. Båten har en fokk, selvslående, eller en litt større. Den kan også utstyres med et Code-seil på rull, og med et fast baugspryd av karbon. Båten vil i første omgang bygges i USA, og planen er sjøsetting i april. Målgruppen er seilere som kommer fra raske og sporty båter, og som ønsker en mer komfortabel og enkel båt å eie.
Lettseilt dagturseiler J-Boats utvikler en ny dagseiler, J9. Det blir en 30-foter som skal bli enda enklere å håndtere enn andre seilbåter på markedet. Båten kan seiles med bare storseil, for enkelhetsskyld. Båten har en fokk, selvslående, eller en litt større. Den kan også utstyres med et Code-seil på rull, og med et fast baugspryd av karbon. Båten vil i første omgang bygges i USA, og planen er sjøsetting i april. Målgruppen er seilere som kommer fra raske og sporty båter, og som ønsker en mer komfortabel og enkel båt å eie.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POGO på 44</span> fot Det franske verftet, kjent for lette og raske båter, har utviklet 44-foter sammen med Finot-Conq. Båter har mye til felles med verftes 36-foter, og nyheten skal ha et mer påkostet interiør, men båten veier allikevel bare 6,3 tonn, og med 200 kvadratmeter på slør, så vil båten flytte på seg.
POGO på 44 fot Det franske verftet, kjent for lette og raske båter, har utviklet 44-foter sammen med Finot-Conq. Båter har mye til felles med verftes 36-foter, og nyheten skal ha et mer påkostet interiør, men båten veier allikevel bare 6,3 tonn, og med 200 kvadratmeter på slør, så vil båten flytte på seg.
Stort fra jeanneau Philippe Briand og Andrew Winch har fått fornyet tillitt hos Jeanneau. Den nye 60-foteren legger seg mellom dagens 54 og 64-foter, og erstatter Jeanneau Yachts 57. Nyheten har klare likhetstrekk med resten av serien, men har også plukket opp detaljer fra de nyere Sun Odyssey-modellene. Skroget har fått mer volum, med mer bredde både forut, og akter. Hele 19 ulike innredningsløsninger kan Jeanneau tilby. Alle har byssa flyttet frem mot hovedskottet. Det gjør at salongen kommer det båten er bredest. Båten koster 635 000 euro uten moms.
Stort fra jeanneau Philippe Briand og Andrew Winch har fått fornyet tillitt hos Jeanneau. Den nye 60-foteren legger seg mellom dagens 54 og 64-foter, og erstatter Jeanneau Yachts 57. Nyheten har klare likhetstrekk med resten av serien, men har også plukket opp detaljer fra de nyere Sun Odyssey-modellene. Skroget har fått mer volum, med mer bredde både forut, og akter. Hele 19 ulike innredningsløsninger kan Jeanneau tilby. Alle har byssa flyttet frem mot hovedskottet. Det gjør at salongen kommer det båten er bredest. Båten koster 635 000 euro uten moms.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">IRC-racer fra Tyrkia</span> M.A.T. 1340 er siste nytt fra Mills Design Office, og kan karakteriseres som en Landmark 43 for 2021. 44 foteren er mer ekstrem enn Landmark 43, og båten veier bare 7,2 tonn. Båten blir beskrevet som en nedskalert TP52, og bør bli en perfekt båt for Fastnet Race. Båten får doble ror, storseil med firkanttopp, og en rett kjøl, slik du må ha for å nå toppen under IRC. Innredningen blir åpen, med byssa flyttet frem vis a vis toalettet, en innredning mer nfor lange regattear enn for turseiling. Regattamaskinen vil koste fra 500 000 euro uten moms.
IRC-racer fra Tyrkia M.A.T. 1340 er siste nytt fra Mills Design Office, og kan karakteriseres som en Landmark 43 for 2021. 44 foteren er mer ekstrem enn Landmark 43, og båten veier bare 7,2 tonn. Båten blir beskrevet som en nedskalert TP52, og bør bli en perfekt båt for Fastnet Race. Båten får doble ror, storseil med firkanttopp, og en rett kjøl, slik du må ha for å nå toppen under IRC. Innredningen blir åpen, med byssa flyttet frem vis a vis toalettet, en innredning mer nfor lange regattear enn for turseiling. Regattamaskinen vil koste fra 500 000 euro uten moms.
Powered by Labrador CMS