Velykket redningsaksjon i Route du Rhum

Trimaranen «Solidaires En Peloton» kullseilte øst for Azorene. Her forteller skipperen om hva som skjedde.

Thibaut Vauchel-Camus ledet Ocean Fifty-klassen i Route du Rhum da trimaranen tippet over, og landet etter hvert med kjølen i været. Ocean Fifty-klassen er kanskje den tøffeste klassen i soloseilasen over Atlanterhavet. Lynraske båter hvor de som ikke slipper gassen seiler raskest.

Thibaut Vauchel-Camus gikk rundt da han traff andre uværsfront.

Løygangen henger seg opp

– Jeg hadde passert en front felt feilfritt, og hadde vind opptil 38 knop i kastene, og ledet løpet. Alt gikk bra. Vinden droppet, og sjøen roet seg litt ned. Jeg seilte med ett rev i storseilet, stag seil og stikkjølen litt hevet. Et øyeblikk begynte båten å krenge mer på grunn av en kombinasjon av en bølge som bremset farten, og et vindkast. Jeg slapp løygangen med en gang, men den stoppet. Jeg gikk over på manuell styring, men krengningen var kommet for langt, og jeg klarte ikke å rette kursen.

Mast traff til slutt vannet, og jeg klorte meg fast ved styreposisjonen. Etter hvert brekker masten, og båten tipper helt rundt. Båten dypper to-tre meter under vannet der jeg henger, men jeg får frigjort meg, og kommer raskt opp på undersiden av båten som nå er oversiden, og skynder meg inn i overlevningsluken, forteller skipperen på Facebook.

MERIDA: Redningsbåten «Merida» ankommer «Solidaires En Peloton»
SNUDD: Trimaranen ble snudd ute på havet, før den ble slept til havn.
REDDET: Med ett vannfylt skrog og en luftballong under det andre, ble trimararen tettet med et slep fra redningsbåten.

Bygget for sikkerhet

Ocean Fifty er bygget for å ta vare på mannskapet om de er så uheldige å kullseile. Det er en luke de kan åpne, og komme seg på innsiden av skroget når de ligger opp ned.

– Jeg var fysisk helt fin, og hadde ingen skader. Fra innsiden av skroget får jeg tak i satellittelefonen, og varslet. Jeg setter også på en satellitttracker som sender min posisjon hvert 30 minutt. Jeg vet også at Adrien Hardy har redningsbåten «Merdia» ikke så langt unna, skriver soloseileren.

Rask redning

Etter en natt om bord i sin kullseilte trimaran ankommer redningsbåten i morgengry.

Etter syv timers jobb var trimaranen snudd, og klar for slep til havn på Azorene.

For å snu den 50-fots lange trimarnen ble det ene sideskroget fylt med vann, mens det ble hengt oppdriftsballonger på det andre skroget. Etter at «Solidaires En Peloton» va snudd ble den tømt for vann.

To døgn senere var både skipper og båt trygt fremme på Azorene.

FREMME: Trimaranen ble slept til Azorene.
FORNØYD: Thibaut Vauchel-Camus har rigget trimaranen med en effektiv nødrigg. Den skal ta båten fra Azorene tilbake til St Malo.

Rigget og klar

Thibaut Vauchel-Camus har tatt en tur til Guadeloupe, mens «Solidaires En Peloton» er rigget med en nødrigg for å seile tilbake til Frankrike. Det skal skje i desember.

– Etter at vi kom til land, og fikk reddet alt som var å redde, og fikk opp en nødrigg, var jeg litt fristet til å fortsette regattaen, vi fikk gjort svært mye, forteller skipperen. Men det ble med tanken. Mye tyder på at vi vil se «Solidaires En Peloton» på regattabanen til neste år.