Raske katter i Færdern

Mens America´s Cup lagene skjerper klørne i IShares Cup tar en av de raske Extreme 40 katamaranene veien til Færdeseilasen. Men båten blir ikke alene i kampen om å bli raskest rundt banen

Publisert

1029 båter er per idag påmeldt til Færderseilasen som starter fredag 13. juni fra Aker Brygge.

Som vanlig blir det en kamp om å komme først i mål, i tilleg til å vinne på korrigert tid.

På papiret ser Formula 60 trimaranen «XXtreme» med Frode van der Laak  sterk ut, men man skal ikke se bort fra dansken Erik Fil Pedersen i sin Extreme 40 katamaran «Dangel», den samme typen som har imponert alle under havneregattaene i Volvo Ocean Race og som skal følge VOR igjen fra høsten. Ifjor og i år har klassen sin egen IShares Cup, der America´s Cup seilerne fra «Alingh»i nå henter flerskrogserfaring til de 33. seilaser om America´s Cup i mai neste år. Reynolds 33, Regn også med «Cat Attack», med Rolf Broch fra Bundefjorden. Båten som ar et LYS tall på 2.16 ble kåret til Årets flerskrogsbåt i USA i 2006 og den skal være ekstremt rask. Disse kan ventelig gi de to Seacart 30 «Camilla» som har vært suverent raskest rundt banen de to siste årene,  og danske «Cremefræs», Peter Boldsen fra Egå Sejlklub skikkelig konkurranse i årets seilas.

Blant de tradisjonelle enskrogsbåtene er det først og fremst Einar Sisseners Cookson 50 «Al Capone» med Peer Moberg til rors som vil vise seg frem. Med et LYS tall på 1.74 var det ingen som trodde båten skulle nå opp i HH Skagen Race i månedskiftet april/mai, men båten hadde likevel best korrigert tid av alle og må derfor regnes med også i Færdern. En annen med et uhyggelig LYS tall er Sverre Ellingsens Pogo 40, en Classe 40 båt med hele 1.58 LYS. For å kunne seile til et slikt handikap trengs frisk slør over lange havstrekninger. Småslåing gjennom Drøbaksundet yter neppe denne spennende båten full rettferdighet.

Av andre spennende båter kan vi nevne to Archambault 40, «Arme Riddere» som Thomas Guttormsen eier sammen med andre NSF trenere, og «Asiss» som seiles av Ole Birger Giæver fra Trondheim Seilforening. Disse rater henholdsvis 1.47 og 1.45 LYS, førstnevnte straffes for squarehead storseil etter oppskrift fra America´s Cup båtene.

Også fra Trondheim kommer John Langø med sin Swan 42 «Lusso Lupa» med LYS 1,46. Båten er tegnet av German Frers, opprinnelig som entype for New York Yacht Club, men har også vist seg konkurransedyktig i respittseilas med sine sterke seilegenskaper. Mot disse kommer et knippe X-41, alle med 1.44 i LYS. Ensom, men interessant i respittsammenheng blir den tyske Maxirateren «Calypso» til Gerhard Clausen med 2.20 LYS.