Raskest i verden på lens
Raskest i verden på lens

Raskest i verden på lens

Dag en i VM for Melges 24 er gjennomført, og selv med en ”stang ut”, holder Full Medal Jacket koken. Her er Petter Mørland Pedersens rapport og video fra dag en.

Publisert

Det er egentlig en gammel nyhet at Eivind Melleby er en magiker på roret i nedoverbakke, men i dag ble det bekreftet atter en gang. Petrus Eide kunne over telefon fra bryggen i Anapolis fortelle om strålende opphentinger, spesielt på lens.

 

- Første race i dag startet vi helt greit. Og rundet ca 15 på toppen. Så satt vi opp dampen; seilte fort, lavt og kort. Dermed tryllet vi oss opp til 4. plass på bunnmerket og holdt dette til mål. Et bra race.

 

Etter tre seilaser lå Full Medal Jacket på en sammenlagt 2. plass, hvilket er utrolig imponerende. 2. seilas i dag ble litt mer plundrete, men Espen Stokkeland kunne, til tross for en 22. plass, berette om flere lyspunkter han lover de skal ta med seg inn i resten av regattaen.

 

- Vi har slitt litt med startene så langt, men i dagens siste race tør jeg påstå vi vant hele dritten, og ledet derfor halvveis på første kryss. Dessverre ble vi litt i forsvarsmodus og endte opp i den berømte midten i dritten mot toppmerket. No excuses. Det er ekstremt tett i dette feltet, og en liten feil koster mye. Tror vi rundet rundt 35. Så var det tid for nedoverbakke, og det kan vi. Petrus og Eivind jobber perfekt med speed, trykk og lavde, mens Lars og jeg samarbeider bra for å finne raskeste vei og fri vind. Det resulterte i en opphenting på sikkert 20 båter. Derfra var det litt frem og tilbake, og endte på en litt skuffende 22. plass. Teknisk har vi null problemer, smiler Espen.

 

Sammenlagt gir dette 6.plass som slettes ikke er noe å grine på nesen av. Etter i morgen hvor en seilas kan strykes ser nok listen litt annerledes ut. Det er bare å håpe FMJ tok stryken i dag…

 

Sammenlagt leder West Marine Rigging / New England Ropes med skipper Larson, mens Uka Uka som hadde en litt trøblete start er tilbake i gamet med 1. og 2. i dag.