BEST: «Redline» var raskeste båt i den lille klassen i Raymarine TwoStar, arkivbilde fra HH Skagen Race 2018
BEST: «Redline» var raskeste båt i den lille klassen i Raymarine TwoStar, arkivbilde fra HH Skagen Race 2018

– Klarte å holde spinnakeren flyvende

Det ble seier til brødrene Lawson «Redline» med knapp margin i den lille klassen i Raymarine TwoStar.

Publisert Sist oppdatert

Jeanneau fikk full uttelling både i liten og i stor klasse i årets Raymarine TwoStar. Sigmund Andre Hertzberg og Tim Sanberg gjentok suksessen fra Færderseilasen med nok en seier, denne gangen i veldig annerledes forhold. Regattaen ble en tålmodighetsprøve etter at vinden forsvant fredag ettermiddag hvor en Sun Fast 3300 vant den store klassen, mens forgjengeren Sun Fast 3200 vant den lille klassen.

Bråstopp

Båtene fikk en rask og behagelig kryss ned til Jomfruland, men veien nordover ble lang. Feltet seilte seg inn i en diger parkeringsplass. X-37 «Ariel» og Elan 37 «Morild», som seilte sterkt ned til Jomfruland fikk føle at feltet ble komprimert.

– De var svært lokale vindforhold. Vi hadde håpet på litt vind fra syd, og valgte å gå lengre øst etter runding av Jomfruland, vi stoppet også opp, men klatret på resultatlisten, forklarer Erik Lawson på telefon til SEILmagsinet. Han ar sin bror Andreas som fast mannskap og de to har mange timer i Sun Fast 3200.

SJAKKTREKK: Lawson seilte lengre øst, og holdt høyere fart enn resten av feltet. Det var opp Ytre Oslofjord de gjorde det. .
SJAKKTREKK: Lawson seilte lengre øst, og holdt høyere fart enn resten av feltet. Det var opp Ytre Oslofjord de gjorde det. .

Full konsentrasjon

– Vi klarte å holde bevegelse i båten og fikk vår lette spinnaker til å fly gjennom hele natten. Denne gangen kom vinden til vår favør, forklarer vinneren. «Redline» holdt en mer østerlig kurs, og fikk glede av litt medstrøm opp Yttre Oslofjord. På vei fra Tristein til Slagentangen seilte de bue rundt hele feltet, og rundet Slagentangen som første båt i den lille klassen. Den ledelsen beholdt de til mål, men brødrende Knudsen i First 34,7 «Lethe» holdt også god fart.

«Redline» var nesten en halv time før over målstreken, men vant med bare litt over ett minutt på korrigert tid.

Samme strategi

«Hyrrokin» med Hertzberg og Sanberg gik også øst.

– Strekket til Slagentangen besto av alt fra til dels leken lens til frustrende vindhull med sjø. Vi hadde en klar strategi om å gå utover etter runding for å slippe den strømmen vi hadde så stor glede av sørover. Vi var tro mot strategien, men kunne nok gått enda lenger ut for å få maks effekt, skriver på Facebook.

«Hyrrokin» fikk en overlegen seier på hele 33 minutter, men det ble Marius Løken

i Dehler 4 «Off Course» som var raskeste båt rundt banen.

Du finner alle resultatene her.

FÆRDER: Klassisk regattamotiv. «Hyrrokin» passerer Færder Fyr.
FÆRDER: Klassisk regattamotiv. «Hyrrokin» passerer Færder Fyr.
SEILBYTTE: Tim Sandberg på fordekk for å bytte fra Denne gangen fra A2 til A3 om bord på «Hyrrokin».
SEILBYTTE: Tim Sandberg på fordekk for å bytte fra Denne gangen fra A2 til A3 om bord på «Hyrrokin».
Powered by Labrador CMS