Andrea Davison heises om bord i den italienske supertankeren.
Havaristen «Sara» fotografert fra den italienske supertankeren før bergingen.

Reddet etter 40 døgns drift i Atlanteren

Midtveis over Atlanteren låste roret seg fast og båten drev hjelpeløst vestover. Etter 40 døgn var det hverken strøm, vann eller mat igjen og de to om bord ble reddet av et stort tankskip.

Publisert Sist oppdatert

Stuart Armstrong (51) og Andrea Davison (48), begge erfarne dypvannsseilere med henholdsvis syv og fire atlanterhavskryssinger bak seg, la ut fra Kapp Verdeøyene 9. januar i sin 13 m lange «Sara». Seks døgn senere var båten halveis over til Antigua. Da låste roret seg helt fast til styrbord. Alle forsøk på å reparere var mislykket, og de befant seg for langt fra land på begge sider til å kunne få hjelp av kystvakten. Med nok mat, vann og diesel var paret forberedt på en lang drivseilas vestover.

Etter over en måned sluttet generatoren å lade og batteriene tillot ikke å bruke ferskvannsanlegget eller radioen annet enn helt nødvendig. Kort etter meldte US Coast guard om en orkan i området og rådet havaristene til å forlate båten. En italiensk supertanker, «Indian Point», på vei mot Europa ble dirigert mot seilbåten. Posisjonen var nå ca. 320 n.m. sydøst for Bermuda. Det var svær og tung sjø og seilbåten ble liggende og slå mot tankerens skrogside, mens de to ble heist opp i redningsseler etter en lang og farlig redningsmanøver.

Etter 40 døgns drift befinner paret seg nå på vei mot Amsterdam etter å ha tatt farvel med «Sara», men glade for å være trygt om bord i supertankeren.