Ta et rev

Gjør seilasen hyggeligere ved å redusere seilarealet. Slik gjør du det.

Publisert

NYTTIGE UTTRYKK

Fall: Tauet du bruker for å heise seilet

Skjøte: Tauet du bruker for å stramme inn, og slakke ut på seilene.

Tvist: Seilets form kan vri seg fra topp til bunn

Lus: Tråder i seilet som viser vindstrømmen rundt seilet.

Trim: Justering av seilets form etter vindvinkel og styrke

Bus: Seilets buete flyvingeform

Storseil: Det store seilet som heises på masten

Forseil: Seilet foran masten som er fokk (liten) eller genua (stor)

Akterstag: Wire eller tau fra masten ned til hekken, ofte justerbart

Forstag: Wire fra baugen og opp i masten, ikke justerbart

Brøkdelsrigg: En mast hvor forstaget ikke går hele veien opp på masten

Mastheadrigg: En mast hvor forstaget går helt opp til mastetoppen

Løygang: Skinne på tvers av båten som storseilskjøtet er festet i

Kick: Tau mellom bom og mast

Bomuthall: Tau til å dra storseilet bakover på bommen

Vinsj: En trommel som brukes for å stramme tau.

Windex: En vindpil i toppen av masten

Akterlik: Seilets kant bak. Seilet har også forlik og underlik

Genuaskinne: Justering av vinklen til skjøtet til forseilet

Innhall/uthall: Justering av skjøtevinklen på forseilet tvers av båten

Reveline: Tau som brukes for å redusere storseilets størrelse

Cunningham: Tau ned på storseilets fremre hjørne, et nedhall

Liksnor: En tynn line i seilets akterlik

Lo: Delen som er mot vinden

Le: Delen som er fra vinden

Løsfotet: Et storseil hvor underliket ikke er festet til bommen

Dyneema: Sterkt og dyrt materiale som ikke strekker seg

Polyester: Billig materiale som blir lengre ved belastning

Strekkfast: Generelt uttrykk om materiale som ikke strekker seg ved belastning

I mye vind blir båten raskere og mer komfortabel med et rev eller to. Med mindre seilareal krenger båten mindre og blir enklere å styre.

Du kan reve mens du seiler, men du må ta ut kreftene av seilet. Det enkelste er å ta revet på kryss. 

1: Slipp litt ut på storseilsjøtet og litt ned på løygang.
2: Slipp ut på storseilet, slik at du kan kroke på revet foran på bommen,
3: Med liner ført bak til cockpit kan du ta et rev trygt. .
4: Stram først fallet, og så revelinen. Det skal strammes hart. Seilet skal være flatt. Det beste er å ha revelinen på hyttedekket

Slik gjør du

Slipp storseilet litt ned på løygangen og litt ut på skjøtet. Slipper du for mye, kan du miste balanse i båten. Slipp storseilet ned med fallet slik at du kan kroke på revet foran på masten om du ikke har singellinet rev. Med singleline rev kan du gjøre alt fra båten, men du får veldig mye tau i cockpiten. 

På min forrige båt satt jeg cunningham-line i hullet i seilet foran ved masten. Da brukte jeg to tau fra cockpit for å reve og slapp å gå på fordekk for å ta et rev. 

Når hjørnet av seilet er låst ved masten kan seilet heises stramt igjen med fallet. Så strammes revesnoren slik at seilet kommer helt ned til bommen og seilet blir paddeflatt. Revelinen skal være festet på bommen slik at seilet dras ned og bakover på bommen. 

Når trimmen er bra, kan skjøtet strammes inn igjen.

Serie på 10 artikler

Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll. 

Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.

Artikler i serien

1: Hvorfor trimme seilene:

2: Fallet - Mer enn til å heise seilet

3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.

4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.

5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas. 

6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.

7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.

8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind. 

9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind 

10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.