Sikkerhet på langtur
I disse dager er det mange langturseilere som forbereder seg på å krysse Atlanterhavet. Her deler noen norske langturseilere hva har av utstyr og prosedyrer for å holde seg trygge på havet.
Unge eventyrlystne, erfarne seilere og barnefamilier er blant mange som skal legge ut på et flere uker langt seilas over til Karibia. Vi har snakket med noen som er ute i år, og noen som har seilt langt tidligere, for å høre hvordan de forbereder seg med tanke på sikkerhet.
Eveline: Linn Eve og Anders
– Sikkerhet er noe vi tar på alvor, forteller Anders og Linn-Eve om bord seilbåten Eveline. Paret seiler snart over til Karibia fra Gran Canaria og er godt forberedte:
– Vi har følgende sikkerhetsutstyr i båten:
AIS og AIS i redningsvester
Livbøye med lys
Danboy (oppblåsbar flaggstang med lys)
Kasteline og sikkerhetsliner på dekk
Doble sikkerhetsliner i vest samt bøyler for tilkobling i cockpit
Epirb (nødpeilesender)
Ekstra håndholdt VHF
Hodelykter og søkelys
Ny redningsflåte
Satellittelefon og Starlink
Gjennomgår prosedyrer
Om bord har vi også en plansje som viser hvor alt er samt brannslukningsutstyr og rømningsveier. Vi gjennomgår jevnlig prosedyrer for hva som skal gjøres og i hvilken rekkefølge hvis en hendelse skulle oppstå. Det er umulig å forutse alt, men det er best å være så forberedt som mulig. Alt vi trenger ved evakuering er i en grabbag så vi kan evakuere båten på få minutter om nødvendig. Vi hadde PLB før, men ikke nå, forteller Linn Eve.
Explore: Familie på fire
Anita og Paul-Gunnar har tidligere erfaring fra langturseilas. I år seiler de for første gang over store verdenshav med barna Storm og Tuva.
– Tidligere år har vi gjennomført ISAF sikkerhetskurs, forteller Anita.
Familien har følgende sikkerhetsutstyr:
Epirb
Redningsflåte
PBL og AIS i alle vester
To sett med VHF,
Starlink
Flere lensepumper
Radar
Reiseapotek ombord
Nye røykvarslere, brannslukkere, gassalarm og co-sensor
VI skiftet stående rigg før avreise og sjekker stadig riggen underveis. Vi går gjennom en sikkerhetsjekkliste av båten før alle havkryss og lengre overfarter. I tillegg til dette har vi et
Lykken III: Per og Irene
Irene og Per med Lykken III krysser ikke Atlanterhavet i år, men har flere havkrysninger bak seg og erfaring fra lange seilaser langt nord.
Paret har følgende om bord i båten:
Flåte
Gassalarm
Fire brannslokkere
Brannampull i motorrom
Seriekoblede røykvarslere
Epirb og Recuesling
AIS i alle vester
Starlink, Inreach og IridiumGo.
Før vi la ut på langtur gjennomgikk vi et tredagers sikkerhetskurs hos RS i Horten, forteller Per.