LANGTUR: Hva slags prosedyrer og utstyr om bord har langturseilere? Vi har snakket med noen.

Sikkerhet på langtur

I disse dager er det mange langturseilere som forbereder seg på å krysse Atlanterhavet. Her deler noen norske langturseilere hva har av utstyr og prosedyrer for å holde seg trygge på havet.

Publisert

Unge eventyrlystne, erfarne seilere og barnefamilier er blant mange som skal legge ut på et flere uker langt seilas over til Karibia. Vi har snakket med noen som er ute i år, og noen som har seilt langt tidligere, for å høre hvordan de forbereder seg med tanke på sikkerhet. 

Eveline: Linn Eve og Anders 

– Sikkerhet er noe vi tar på alvor, forteller Anders og Linn-Eve om bord seilbåten Eveline. Paret seiler snart over til Karibia fra Gran Canaria og er godt forberedte: 

– Vi har følgende sikkerhetsutstyr i båten: 

AIS og AIS i redningsvester

Livbøye med lys

Danboy (oppblåsbar flaggstang med lys)

Kasteline og sikkerhetsliner på dekk

Doble sikkerhetsliner i vest samt bøyler for tilkobling i cockpit

Epirb (nødpeilesender)

Ekstra håndholdt VHF

Hodelykter og søkelys

Ny redningsflåte

Satellittelefon og Starlink

Gjennomgår prosedyrer

Om bord har vi også en plansje som viser hvor alt er samt brannslukningsutstyr og rømningsveier. Vi gjennomgår jevnlig prosedyrer for hva som skal gjøres og i hvilken rekkefølge hvis en hendelse skulle oppstå. Det er umulig å forutse alt, men det er best å være så forberedt som mulig. Alt vi trenger ved evakuering er i en grabbag så vi kan evakuere båten på få minutter om nødvendig. Vi hadde PLB før, men ikke nå, forteller Linn Eve. 

ALVOR: Paret forteller at de er opptatt av sikekrhet og at de gjennomgår prosedyrer om bord jevnlig.
ALVOR: Paret forteller at de er opptatt av sikekrhet og at de gjennomgår prosedyrer om bord jevnlig.
UTSTYRT: Paret har investert mye utstyr som AIS i vester, Epirb og satelittelefon.
UTSTYRT: Paret har investert mye utstyr som AIS i vester, Epirb og satelittelefon.

Explore: Familie på fire 

Anita og Paul-Gunnar har tidligere erfaring fra langturseilas. I år seiler de for første gang over store verdenshav med barna Storm og Tuva. 

 – Tidligere år har vi gjennomført ISAF sikkerhetskurs, forteller Anita. 

Familien har følgende sikkerhetsutstyr: 

Epirb

Redningsflåte

PBL og AIS i alle vester

To sett med VHF, 

Starlink

Flere lensepumper

Radar

Reiseapotek ombord

Nye røykvarslere, brannslukkere, gassalarm og co-sensor

VI skiftet stående rigg før avreise og sjekker stadig riggen underveis. Vi går gjennom en sikkerhetsjekkliste av båten før alle havkryss og lengre overfarter. I tillegg til dette har vi et 

SIKKERHETSKURS: Før avreise gjennomførte familien et kurs i sikkerhet, og de har mye sikkerhetsutstyr om bord.
SIKKERHETSKURS: Før avreise gjennomførte familien et kurs i sikkerhet, og de har mye sikkerhetsutstyr om bord.

 

Lykken III: Per og Irene

Irene og Per med Lykken III krysser ikke Atlanterhavet i år, men har flere havkrysninger bak seg og erfaring fra lange seilaser langt nord. 

Paret har følgende om bord i båten: 

Flåte

Gassalarm

Fire brannslokkere 

Brannampull i motorrom

Seriekoblede røykvarslere 

Epirb og Recuesling 

AIS i alle vester

Starlink, Inreach og IridiumGo. 

Før vi la ut på langtur gjennomgikk vi et tredagers sikkerhetskurs hos RS i Horten, forteller Per. 

ERFARING: Per og Irene har seilt over flere hav, og har tatt et sikkerhetskurs før langtur.
ERFARING: Per og Irene har seilt over flere hav, og har tatt et sikkerhetskurs før langtur.