Slalom-race mot Bandar Aceh

Ericsson 3 har kontrollen i fartsduellen med Puma, skriver Aksel Magdahl i dagens Seilas-brev

Publisert

Video: Filmen viser hvor tett Puma har ligget Ericsson 3 de siste dagene. Se også hvordan de seiler fra Telefonica Black.

De siste 40 timene siden vi slo inn foran "Puma" har vi hatt dem pustende i nakken innenfor synsrekkevidde. Det er et speed race mellom oss, og de tar inn circa en mil per tre timer seilt. Det er circa åtte timer til scoringgaten, så det burde teoretisk holde akkurat. Men Puma forsøker å passere oss på begge kanter, først ved å seile gradvis høyere i perioder for plutselig å seile lavt. Vi er naturligvis nødt til å dekke dem, spesielt når de seiler lavt, for at de ikke skal tjene på senere vindskift mot øst.

Scoring gaten er en linje rett nordover omtrent fra Banda Aceh nord på Sumatra, Indonesia. Det blir vårt neste møte med sterk motstrøm, som kan bli

et taktisk virkemiddel inn mot gaten. Det blir tøff kamp hele veien inn.

I natt fikk vi en hastemelding fra racets "Duty Officer" som alltid passer på oss. Ett av festene i Delta Lloyd's svingkjølmekanisme hadde løsnet. Da svinger den 7400 kg tunge kjølen fritt under båten og kan gjøre mer skade på skroget. Hele feltet fikk meldingen slik at vi kunne snu og assistere dersom det ble nødvendig, men Delta har klart å rigge en nødløsning så de kan komme seg til Singapore. Dette er ekstra spesielt for oss, siden vi har trent med deres båt i nesten ett år i oppkjøringen til racet.

Delta har forøvrig ikke fått vist båtens sanne potensiale enda. Den er veldig lik Ericsson 3, og fartsforskjellene er marginale. De kan ha litt mangel på seilsiden, men de virker å ha et bra program på plass nå. Før racet trodde vi at vi ville kjempe mer med dem enn vi har gjort så langt.  Det er jo positivt!

Vi får ikke mye nyheter ombord, men av og til sendes det ut en mail med nyheter fra seilverdenen og en med nyheter fra UK. Gjerne med mye fotballresultater og overgangsrykter..

Det er interessant å se at mastene faller som fluer i Vendee Globe. Det sender naturligvis tankene til vår egen rigg, som presses mye hardere enn når de seiler singlehanded. Det skulle absolutt ikke overraske meg om vi ser rigghavari i løpet av racet, og jeg håper det ikke blir oss.

Hilsen fra

Aksel Magdahl

Navigatør, Ericsson 3, Volvo Ocean Race

75 nautiske mil vest for Banda Aceh scoring gate